„Tanulj fiam, hogy ne legyél utcaseprő! Ha boldogulni akarsz az életben, tanulj sokat! Ilyen eredményekkel nem viszed semmire!” Sajnos sokszor halljuk ezeket a mondatokat a felnőttektől. A tananyag viszont unalmas, már az ajtóban toporog a hétvége, semmi sem visz rá, hogy elővedd a tankönyvet. Mit tegyél?
Miért nincs kedvünk tanulni?
A tanulás értelmét elég nehéz meghatározni, főleg, ha éppen arra próbálunk rájönni, hogy a deriválás miért szükséges a hétköznapi boldogulásunkhoz. Elveheti a kedvünket az is, hogy nehéz értelmezni az anyagot, vagy kudarcélmények sorozata van a hátunk mögött. A tanulási kedv csökkenése mögött összességében az az élmény állhat, hogy elveszett a személyes érdekeltséged, motiváltságod. Úgy érzed, hogy ezt nem saját magadért teszed, hanem a szüleid kedvéért, azért, hogy a tanár ne buktasson meg… Ez a biztos recept arra, hogy ne legyen kedvünk tanulni.
Belső és külső motiváció
A belső motivációt akkor tapasztalod meg, ha egy tantárgy felé érdeklődően és kíváncsian fordulsz. A külső motivációt pedig akkor érzed a saját bőrödön, ha valamit azért csinálsz meg, hogy ötöst kapj, vagy nem akarsz megbukni. Értelemszerűen valamit akkor élvezünk igazán, ha belsőleg motiváltakká válunk.
A belső motiváció növelhető:
- A kompetencia érzésével: Amikor úgy érzed, hogy alkalmassá váltál egy feladat elvégzésére, amikor megéled azt, hogy a témában „szakértő vagy”, elégedett vagy, és megéled, hogy gyarapodtál valamivel. Ez tovább ösztönöz a tanulásban is.
- Teljesítmény motivációval: Ne az legyen a célod, hogy mindenképpen ötöst akarj szerezni, hanem magadból a lehető legjobbat próbáld meg kihozni. Ha az matematikából egy hármas, akkor legyen ez a célod, mert különben csak elkedvetlenedsz, ha nem jön össze az ötös. Tehát a teljesítmény nem haszonért (az ötösért) történik, hanem azért, hogy megéld azt, hogy „jól csináld”.
- Önmegvalósítással: Ez a nagyon elvont fogalom az iskolában olykor nehezen átélhető, amikor éppen a legunalmasabb anyagot kell bemagolni. De ha vannak hosszú távú terveid, és tudod, hogy a feladat teljesítése nélkül nem érheted el, akkor fogadat csikorgatva is meg fogod csinálni. Olyan ez, mint amikor az Olimpiára készülnek a sportolók. lehet, hogy már minden porcikájuk fáj és szívesebben mennének este bulizni, mint az edzőterembe, de az álmukért inkább lemondanak a pillanatnyi jó dologról egy nehezebb ösvényért, ami viszont a célhoz vezet.
Mi értelme a tanulásnak?
Nem csak az a fontos, hogy mit tanulsz, hanem az is, hogy miért tanulod. Sok olyan sikeres és gazdag ember van, aki nem fejezte be az egyetemi képzését. Ez nem azt jelenti, hogy tanulás nélkül érvényesültek, csupán azt, hogy nem szereztek meg egy bizonyos oklevelet. Azonban nagyon nyitott és tanulékony emberekről van szó, akik mindenféle információra éhesek. Lehet, hogy nem szereznek „papírt” róla, de amit hasznosnak vélnek a boldoguláshoz, abba minden energiájukat beleölik. Megszállottan kutatják a megoldásokat, és nem félnek tanácsot kérni.
Hogy mi értelme van a tanulásnak számodra, azt te fogod megtalálni. Attól függően, hogy mit szeretnél elérni, milyen álmaid vannak, amihez ragaszkodsz. Ha például író szeretnél lenni, akkor nyilván nem fogod sajnálni az időd a nyelvtani feladatokra vagy a történelemre, de a fizikát is nézheted olyan szemmel, hogy az egyik karaktered fizikus lesz, és a hiteles karakter megalkotásához tudnod kell a tananyagot…
(Börcsök Gyöngyi, pszichológus)