Egy új felmérés szerint a 3D-s filmek nézői nem tapasztalnak intenzívebb élményt, mint a hagyományos 2D-s filmekéi, de még az ottlét érzete sem erősebb. A 2D-s filmek nézőivel összehasonlítva a 3D-s filmeken körülbelül háromszor több ember tapasztal szem és fejfájást, vagy rossz, homályos látást.
A háromdimenziós mozifilmek drága jegyei talán meg sem érik a pénzüket. Ráadásul attól, hogy a filmet 3D-ben láttuk, egyáltalán nem fog jobban megragadni az emlékezetünkben. Ráadásul a 3D-s filmeknél sokkal általánosabb az, hogy a néző kényelmetlenül érzi magát a vetítés alatt, elfárad és fáj a szeme vagy a feje. Persze akadnak olyanok is, akik jobban kedvelik a 3D-s mozit, viszont ők egészen más okokból járnak moziba, például a speciális effektek miatt.
Egyáltalán mire költünk?
L. Mark Carrier és kollégái egyfajta kísérletet végeztek el 400 diákon. Választhattak három film közül és azt vagy 3D-ben, vagy 2D-ben meg kellett nézniük. A filmek az „Alice csoda országban”, a „Titánok harca” és az „Így neveld a sárkányodat” voltak.
A film megnézése után a diákok otthonról kitöltöttek egy online kérdőívet. Ebben megkérdezték, hogy mennyire tartották realisztikusnak a filmet és hogy milyen érzéseket, érzelmeket tapasztaltak a film alatt, amit egy hatvan szóból álló listából választhattak ki. Ezek a szavak az olyan enyhe érzetektől, mint az élvezet, egészen mély érzelmekig terjedtek, mint a düh, vagy az idegesség. Azt is számon kérték a diákoktól, hogy mennyire emlékeztek a filmre.
A kísérlet kimutatta, hogy egyik csapat sem emlékezett jobban a filmre, mint a másik. Az is kiderült, hogy azok akik a 3D-s filmeket választották, egyáltalán nem részesültek nagyobb élményben, nem kötötte le őket jobban a film sem és nem tapasztaltak mélyebb érzelmeket. Ráadásul általában a jegyek a 3D-s filmekre 4-500 forinttal többe kerülnek, mint a 2D-sekre.
Hatása az oktatásra
Az eredmények meglepőek voltak még a kutatók számára is. „Sokunk úgy volt a 3D-s mozival, hogy azta milyen jó lesz, ez most tényleg valami új!” - nyilatkozta Carrier. Úgy gondolták, hogy a 3D-s mozi és a virtuális környezet majd javítja a tanulási készséget és a memóriát. Egy elmélet szerint a 3D-s környezet sokkal érdekesebb, különösen a gyerekek számára, mert az fokozott érdeklődést és motivációt generál bennük a tanulás iránt, mondta Carrier.
Néhány vállalat, aki kiépített egyfajta virtuális környezetet, azt vallja, hogy az pozitív hatással van az oktatásra. „Egyáltalán nem látszik, hogy javítaná a memóriát” - mondta Carrier. Kollégáival tovább folytatják az adatok tanulmányozását, annak reményében, hogy többet tudnak meg a 3D-s filmek nyújtotta élmény nézőkre gyakorolt hatásáról.
Egyelőre azonban úgy tűnik, a 3D-s filmek nem fogják jobban lekötni a figyelmedet és még fejfájást is okozhatnak.
(M.Á.; Forrás: foxnews)