Egy egész sor előnnyel jár, különösen a személyes és szakmai kapcsolataid terén, ha megtanulod, hogyan legyél jobb hallgatóság. Lássunk néhány tippet!
Sajnos gyakran sok külső vagy belső tényező vonja el a figyelmünket kommunikáció közben. Például azon gondolkozunk, hogy mi mit akarunk mondani, így nem arra figyelünk, amit a beszélgetőpartnerünk mond. Ez a viselkedés pedig akadályozza, hogy jó hallgatóság legyen belőlünk. De mégis hogyan törhetjük meg az ördögi kört? Kezdetnek tartsuk be az alábbi hasznos tippeket.
Ne csinálj mást!
A mai rohanó világban szinte napi elvárás, hogy az ember egyszerre több feladatot tudjon végezni egyszerre. Ám ez a képesség hátrány lehet, ha valaki jobb hallgatósággá akar válni. Többek között például gátolja azt, hogy teljesen odafigyeljünk a másik mondandójára. Ez a figyelemelterelés könnyen elkerülhető, ha abbahagyjuk, amit éppen csinálunk és minden figyelmünket a másik félre fordítjuk.
Figyelj a testbeszédre!
Hogy jobb hallgató légy, fontos tudatnod a beszélővel, hogy nyitott vagy arra, amit mondani akar, éreztesd vele, hogy teljesen rá figyelsz. Hallgató félként ezt könnyen teljesítheted, ha megközelíthetőnek látszol és olyan nonverbális jeleket használsz, amik nyitottságot sugallnak. Ilyen jel például a szemkontaktus.
Legyél aktív hallgatóság!
Most, hogy megfelelő környezetet teremtettél ahhoz, hogy a másik fél beszélni kezdjen hozzád, hallgatóként tovább bátoríthatod azzal, hogy aktív hallgatóként viselkedsz. Ez azt jelenti, hogy nem csak hallod, amit a beszélő mond, hanem hallgatod is. Ebbe az is beletartozik, hogy tényleg megpróbálod megérteni az elhangzottakat, valamint meggyőződsz róla, hogy a beszélő is tud erről a törekvésedről. Azoknak, akik csak nemrég kezdték el tanulni, hogyan váljanak jobb hallgatósággá, ez elsőre nehéznek hangozhat, pedig nem feltétlenül az. Az aktív hallgatás olyan egyszerű dolgokban is megnyilvánulhat, mint például a bólogatás, vagy ha néha közbeszúrsz egy-egy ,,igen”-t vagy ,,aha”-t. A cél az, hogy a beszélő tudja, hogy jelen vagy.
Légy széles látókörű!
A széles látókör a kulcs ahhoz, hogy jobb hallgatóság legyél. Könnyű elhamarkodottan ítéletet hozni más döntéseiről, ha nem te jársz az illető cipőjében. Ez azonban nem tanácsos, ha hatásos hallgató akarsz lenni, ugyanis ítélkezéssel valószínűleg elbátortalanítod a beszélőt, és meggátolod a további kommunikációt. Nem könnyű megnyílni a másiknak, különösen, ha valami személyesről van szó. Ezért elengedhetetlen, hogy tartózkodjunk az ítélkezéstől, és maradjunk széles látókörűek, hogy ezzel segítsük a beszélgetés akadálytalan folyását.
Ne azon gondolkozz, hogy mit fogsz mondani!
Amikor valakivel kommunikálunk, gyakran úgy eltöprengünk azon, hogy mit akarunk mondani, hogy elkerüli a figyelmünket egy fontos tény: már nem figyelünk partnerünkre! Hallgatóként nem szabad azt éreztetnünk a beszélővel, hogy nem veszünk részt a beszélgetésben. Hogy biztosítsd a kommunikáció hatásosságát, próbáld meg figyelmen kívül hagyni az ösztönt, hogy azon gondolkozz, amit mondani készülsz. Mint minden beszélgetésben, előbb-utóbb te is szóhoz jutsz. Addig is próbáld meg átcsoportosítani az energiádat, hogy ne a saját mondandódra koncentrálj, hanem a beszélgetőpartneredére.
Ne szakítsd félbe!
Fel tudsz idézni olyan esetet, amikor téged szakítottak félbe? Milyen érzés volt? Nyilván eléggé frusztráló. Senki sem szereti, ha a mondat közepén a szavába vágnak, vagy ha a folyamatos félbeszakítások miatt állandóan ismételgetnie kell önmagát. Ilyesmi katasztrófát jelenthet egy termékeny beszélgetésben. Azonban ez az egész könnyen elkerülhető, ha nem felejtjük el csukva tartani a szánkat, és nem fecsegjük ki a gondolatainkat és véleményünket, amíg valaki más beszél.
Foglald össze a hallottakat, és ismételd meg!
Tehát sikerült figyelmesen végighallgatni a partneredet, aki most téged akar hallani. Hogyan tovább? Nos, a legjobb reakció az, ha más szavakkal elismétled, amiről beszéltetek. Így te is biztosra veheted, hogy pontosan megértetted, amiről a beszélgetőpartnered beszélt, ráadásul a másik fél tudni fogja, hogy figyeltél a beszélgetés alatt.
Szerencsére elég, ha csak egyszer megtanulod, hogyan legyél jobb hallgatóság. Viszont mint minden másnál is, a gyakorlat teszi a mestert.
(B.Zs.)