semmelweis egészségverseny
#Prevenció

A szexuális prevencióról kevés ismeretük van a fiataloknak

2017.03.24.
2 perces olvasási idő

A második alkalommal megrendezésre kerülő Semmelweis Egészségverseny egyik szervezőjével készített riportot a KamaszPanasz. Az idei verseny a tavalyihoz hasonlóan rendkívül izgalmasnak ígérkezik, melybe most egy kis betekintést nyerhetünk egy szervező szemszögéből.

BOE

Mennyire felkészültek a fiatalok az egészségtudatos életmóddal kapcsolatban? Mik a tapasztalatok, vannak alapvető hiányosságok a tudást illetően?

Számunkra is meglepő volt, hogy milyen lelkesedéssel készültek a diákok az idei Semmelweis Egészségversenyre, ezt legjobban talán a harmadik fordulóban tapasztalt aktivitás mutatta a részükről. Ebben a fordulóban egy kreatív feladatot kellett megoldaniuk a középiskolásoknak, a feladatuk egy egészségnevelő kampány megtervezése és előkészítése volt.

Az egészségtudatos életmóddal kapcsolatban sokakban van elképzelés, hogy mit jelent, például a rendszeres testmozgás, táplálkozás. Sokan tudják, hogy a dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, káros, de például a szexuális prevencióról a középiskolásoknak viszonylag kevés ismeretük van.

Azok a diákok, akik a döntőbe jutnak, már tanultak ezekről a témákról, szakemberek által lektorált prevenciós anyagainkból, ők már felkészültebbek, mert van mihez nyúlniuk. Egy átlag középiskolás azonban, nem foglalkozik ilyesmivel és sok esetben nem rendelkezik a szükséges ismeretekkel. A diákok sokszor még a gyakran előforduló, krónikus betegségekről sem szerzik meg a szükséges ismereteket és nem hallanak róla eleget biológia órán sem.

Érdekességek, olvasnivalók Tudj meg többet az egészségmegőrzésről

Milyen gyakorlati tudásra tehetnek szert a diákok a verseny alatt? Miért érdemes részt venni?

A verseny azért egyedülálló a középiskolás versenyek palettáján, mert olyan, prevencióval kapcsolatos tudásanyaggal dolgozik, amivel más versenyek nem. A diákok olyan ismeretekkel gazdagodhatnak, amire az életük során bármikor szükségük lehet, ha szeretnének eligazodni az egészségügyi rendszerben. A hasznos elméleti tudás mellett a döntőben nagyon sok kommunikációs, interaktív feladat van, amivel a gyakorlati készségek fejlesztésére is hangsúlyt fektetünk.

Tavaly például vérkészítményt kellett „készíteniük” a döntősöknek, illetve mentőhívást és újraélesztést, BLS-t (basic life support) is gyakorolhattak. A tavalyi feladatok között voltak még „klinikai esetek”, kardiovaszkuláris, szexuálprevenciós és az alkoholfogyasztást érintő témákban, ahol a versenyzők kipróbálhatták magukat "gyógyító" szerepben is.

Idén nagy hangsúlyt fektetünk a kreatív feladatokra, ahol a megtanult elméleti tudást kell alkalmaznia a középiskolásoknak szituációs játékokban és tervezési feladatokban.

Az egyik legnagyobb újítás idén a harmadik forduló volt, amiben egészségnevelő kampányt terveztek a diákok, ahol minél több emberhez kellett eljuttatniuk azokat a prevenciós témákat, amiről a versenyen tanultak. Minden csapat másképp oldotta meg a feladatot, többen videót készítettek, volt, aki egészség napot szervezett az iskolában, vagy közös futást a többi diákkal, de olyan csapat is volt, aki interjút készített egy elismert orvossal a kardiovaszkuláris prevencióról.

Az első Semmelweis Egészségversenyhez képest lesz valami változás a március 25-i eseményen?

A II. Semmelweis Egészségversenyen nagyon sok új és izgalmas feladatra számíthatnak a döntősök. Minden állomást megújítottunk, készülve arra, hogy sok csapat idén második alkalommal jutott be a döntőbe.

Már a döntős csapatok kihirdetése is live közvetítésben zajlott a közösségi médián, a versenyen is tervezzük a folyamatos online jelenlétet, hogy a családtagok, barátok, otthon maradt diáktársak is nyomon követhessék az eseményeket.

A versenynek lesz egy teljesen új része, ami részben az ismerkedésről szól majd, mert szeretnénk, hogy a különböző városokból érkező középiskolások jobban megismerjék egymást és minket is, hiszen sokan közülük a Semmelweis Egyetemre készülnek.

Azáltal, hogy megismerkedhetnek olyan orvostanhallgatókkal, akik segítik és végigkísérik őket a versenyen egy olyan kapcsolatot alakíthatnak ki az egyetemmel, ami közelebb hozhatja a kitűzött célt, az egyetemi felvételt számukra.

(KamaszPanasz - Szabó Diána Lili, Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete)