Sok gyereknek mindaddig nincsenek nehézségei, amíg általános iskola első osztályba kerülve nem szembesülnek a számok birodalmával. A tanulási zavar egyik típusában a diáknak nem okoz problémát az írás vagy az olvasás, annál komolyabb dilemmái adódnak, amikor matematikai példák értelmezésére, megoldására kerül sor.
A diszkalkulia egy tanulási zavar, amely befolyásolja az ember azon képességét, hogy megértse a számalapú információkat és a matematikát. A diszkalkuliában szenvedők küzdenek a számokkal és a matematikával, mert az agyuk nem úgy dolgozza fel a matematikához kapcsolódó fogalmakat, mint azoknak, akiknek nincs ilyen rendellenességük. Küzdelmeik azonban nem jelentik azt, hogy kevésbé intelligensek vagy kevésbé tehetségesek, mint azok, akiknek nincs diszkalkuliájuk.
Ennek a rendellenességnek a tünetei általában gyermekkorban jelentkeznek, különösen akkor, amikor a gyerekek megtanulják az alapvető matematikai ismereteket. Sok tini azonban diszkalkuliában szenved, és nem tud róla. A diszkalkuliában szenvedő emberek gyakran szembesülnek mentális egészségügyi problémákkal, amikor matematikai műveletet kell végezniük, például szorongással, depresszióval.
A nehézségek többnyire harmadik osztályos korban jelentkeznek. A gyerekek ekkor ismerkednek a többjegyű számok összeadásával, a szorzással. Mint a többi tanulási zavar esetén is a számolási gondokat, a rossz iskolai teljesítményt eleinte szintén a diák figyelmetlenségével, hanyag magatartásával magyarázzák. Hiába az egyre fokozódó szigor és odafigyelés a tanár vagy a szülő részéről, a probléma nem nyer megoldást. Korábban ugyanis semmiféle értelmi alulfejlettségre utaló jel nem mutatkozott. A fiatal viselkedése az egyre nagyobb súllyal rárakódó hiányosságok miatt csak romlik; szorongások okozta magatartászavarát, hiperaktivitását testi tünetei –gyakori fejfájás, hasfájás stb.- tovább súlyosbíthatják.
2 + 2 = ? - A kérdés adott, de a válasz?
A számolási zavarnak valójában semmi köze az általános értelmi intelligenciához. A diszkalkuláliával küzdő fiatalokat kizárólag a szám fogalma, a matematikai képletek, illetve a matematikai jelek, szimbólumok értelmezése állítja óriási kihívás elé. Gyakori hiba az alapműveletek elvétése, műveleti jelek tévesztése, többjegyű számok esetén a számjegyek felcserélése. A sorozat-, vagy a szabályalkotás általában szintén problémás.
A diszkalkuláliát a diszlexia egyik válfajának tekintik. Az írásbeli készségek zavarához hasonlóan a számolási nehézségek hátterében szintén örökletes gének állhatnak. A diszkalkulália nem érinti az értelmi színvonalat, a nehézséget kizárólag a számokkal összefüggő információfeldolgozás sajátos hiányossága adja.
A tinédzserek és felnőttek tünetei gyakran jelennek meg az alábbiakban:
- Visszafelé számolás.
- Szöveges feladatok megoldása.
- A problémák megoldásának több lépésre bontása.
- Mennyiségek mérése (például főzési/sütési receptekhez).
- Pénz (érmék és bankjegyek) számolása, pénzváltás.
- Törtek megértése.
A tanulási zavarok általában nem kinőhetőek, a korral nem halványulnak a számolási gondok sem. Megfelelő fejlesztéssel azonban kellően felzárkóztatható a tanulási nehézséggel küzdő fiatal. A tanulási zavarok felismerésével, fejlesztéssel a Nevelési Tanácsadó Intézetekben foglalkoznak.
(KamaszPanasz - O.K.T.)