Egy nemrégiben megjelent tanulmány eredményeként a szakértők azt állítják, hogy minél több időt töltesz az iskolában, annál nagyobb az esélye, hogy intelligensebb leszel.
A norvég tanulmány szerint, ami a Nemzeti Tudományos Akadémia közreműködésével készült, az iskolában töltött plusz egy év akár négy ponttal is emelheti a tanuló IQ-ját. A szakértők szerint mérhető hatása van az iskolában töltött extra időnek a gyerekek elméjére nézve, mely fiatal felnőttkorban mutatkozik meg igazán. De az még nem teljesen tisztázott, hogy ez általános érvényű dolog-e, vagy csak a kísérletbe bevont gyerekeknél előforduló egyedi jelenség-e.
A tanulmány készítői azt állítják, hogy mindenesetre a nagyobb IQ és a magasabb oktatási színvonal, a több iskola elvégzése közötti kapcsolat már bizonyított dolog.
Azt azonban nem könnyű meghatározni, hogy az iskolában eltöltött plusz idő ténylegesen mennyire befolyásolja az egyén IQ-ját. Az is előfordulhat, hogy azok a gyerekek, akik eleve magasabb IQ-val rendelkeznek az átlagnál, önszántukból is több időt töltenek az iskolában.
„Mérhető hatás”
A Nemzeti Statisztikai Hivatal szakértői és az Oslo-i Egyetem munkatársai a norvég oktatási rendszerben bekövetkező változásokat és azok hatását vizsgálták, és elemezték 107223 tanuló bevonásával. Az 1955-1972 közötti időszakban a norvég kormány megemelte a tankötelezettséget hétről kilenc évre, ez azt jelenti, hogy az általános iskolai tanulók 16 évesen fejezik be tanulmányaikat, nem pedig 14 évesen.
Ennek a kibővített iskolai időtartamnak a hatását a tanulók 19 éves korában vetették vizsgálat alá, melyet a katonaság szintén támogatott, mivel engedélyezte a sorköteles fiúk számára, hogy részt vegyenek az IQ-teszt elvégzésében.
A kutatók jelentéseikben megállapították, hogy szokatlanul magas volt az átlagos műveltség szintja, a tanulmányi eredmény és az IQ - épp abban az időszakban, amikor a reformot bevezették. Állításuk szerint az iskolában eltöltött plusz egy hasznos év átlagosan 3,7 ponttal emelte az IQ-t.
A statisztikusok azonban óvatosságra intenek, mielőtt túlzott következtetésekbe bocsátkoznának egyesek, ugyanis az eredmények nagy valószínűséggel jelenleg csak a norvég társadalomra és oktatási rendszerre érvényesek. Ugyanakkor folytonos viták tárgyát képezi, hogy a többlet oktatás jelentette többlet IQ általános érvényű lehet-e. Az eredmények a tini korban történő intelligencia-növelés lehetőségével kecsegtetnek.
(M. T., bbc.co.uk)