A diákok közül 1300 nyolcadikos és 1986 tizedik évfolyamos diákot kérdeztek meg, míg a pedagógusok közül 846 tanárt értek el a kérdőívvel.
A szexualitás az életminőséget döntően meghatározza, az egészség fontos tényezője. A tabuk ledöntése, a hagyományosan szégyenkező attitűd, a szexualitást kizárólagos magánügyként kezelő gondolkodásmód megváltoztatása eredményezheti a felnövekvő újabb generációk eredményesebb szocializációját.
Ebből kiindulva indított kutatást az Országos Egészségfejlesztési Intézet még tavaly az Egészségügyi Minisztérium támogatásával. A „Véleménypiac” Társadalomkutató Bt. által folytatott vizsgálat célja a veszélyeztetett korban élő diákok egészségtudatosságának, az egészséges életvitelhez szükséges ismeretekben való jártasságának megismerése volt.
Az adatgyűjtés a 14-16 éves diákok szexualitással kapcsolatos ismereteire, attitűdjeire és viselkedésére vonatkozott – célja pedig az volt, hogy a lehető legtöbbet tudjuk meg a szexuális nevelés és az iskolai szexedukáció minőségéről, helyzetéről. A leglényegesebb tapasztalatokat tartalmazza a most elkészült gyorsjelentés. Talán a legfontosabb adatok közé tartozik, hogy az első szexuális élmény – kifejezetten a közösülés – átlagos életkora a fiúknál 13,56 év, a lányoknál 13,97 év. A válaszoló nyolcadikos fiúk 20 százaléka, a lányok 7 százaléka említi azt, hogy volt már szexuális kapcsolata.
A tizedikesek között ez az arány már jelentősen megnő, a fiúk 63 százaléka, a lányok 56 százaléka említi a coitus megtörténtét, miközben a fiúk kétharmada, a lányok fele egyáltalán nem beszélget senkivel a témáról. Sem szüleikkel, sem tanáraikkal, sem a védőnőkkel, orvosokkal nem osztják meg kérdéseiket, holott tudjuk, hogy ezt a kort a túlzott érdeklődés mellett a bizonytalanságok és számtalan kérdés felmerülése jellemzi.
Nincs olyan fogamzásgátló módszer, szexuális úton terjedő betegség, és annak megelőzési módja, amiről elegendő ismerettel rendelkeznének annak ellenére, hogy a már kapcsolattal rendelkező, vagy az első szexuális élményen túlesett diákok ismeretei valamivel magasabbak az átlagosnál.
A szexuális élet megkezdéséhez szükséges ismeretek szintje nemektől, életkortól függetlenül elégtelennek mondható. A pedagógusok 60-80 százaléka az utóbbi években erőteljes romlást érzékel a diákok körében. E romlás egyaránt érvényes a diákok képességeire, szorgalmára, magatartására fizikai állapotára és egészségmagatartására. A tanárok egyharmada úgy véli, hogy az iskola ennél többet nem tehet, 50 százalékuk pedig egyetért azzal, hogy a szexuális kultúra tanulással sajátítható el, de csak minden második pedagógus ad igazat abban, hogy az iskola feladata a szükséges információk átadása.
(Országos Egészségfejlesztési Intézet)