média
#Táplálkozás

A média hatása az étkezési szokásokra

2011.02.09.
3 perces olvasási idő

Köztudott, hogy a média nap mint nap irreális szépséggel bombázza az embereket. Emellett azt is tudnod kell, hogy ezek teszik a legnagyobb hatást a rendszertelen étkezési szokásokra. De mi a különbség a hirdetések és a hírek között? És mit tudunk tenni ezzel a problémával kapcsolatban?

A következmény megértése motiváció lehet, hogy célszerű lépéseket tegyünk az egészséges testkép elérésében – saját magunk és szeretteink számára egyaránt.

Hirdetések a média és az étkezési gondok kapcsolatában

Nem is tudnék jobb példát mondani arra, hogy manipulálják a képeket a hatás és bevétel érdekében, mint az Evoloution kisfilm, amit a Dove – Igazi szépség kampány számára készítettek. Bemutatja, ahogy egy modell átváltozik a hirdetőtábla arcává. Különösen sokkoló, amikor bemutatják, ahogyan digitálisan változtatják át a nő arcát, haját és végül a sminkjét.

A képek, amiket látunk a hirdetésekben, nem igazi nő vagy férfi képei: ők önmaguk módosított változatai. Sikert, szépséget és boldogságot sugároznak, feltételezhetően a szóban forgó termék használata miatt. Mindez olyan képet nyújt, amiről ugyan mélyen belül tudjuk, hogy irreális, hatásukra mégis olyan dolgokra vágyunk, amik nem valódiak. És amikor az egészséges életmód és a normális élet segítségével nem érjük el ezt az álom szépség hatást, sokan (fiúk és lányok egyaránt) az abnormális és egészségtelen utat választják – a rendszertelen és rossz étkezést.

Étkezési zavarok és a hirdetések

A hírek közvetítései a rendszertelen étkezésről idegesítően fantasztikusak. Az anorexiától, manorexiától és bulimiától szenvedőknek egész napjuk az étkezési gondokról szól, de ez talán nem nyilvánvaló a hétköznapi megfigyelőknek. Szóval a szerkesztők és riporterek a legdramatikusabb eseteket választják ki az étkezési gondokról és ezeket állítják az előtérbe. Majdnem látni lehet a barázdált arckifejezését a riporternek, amikor ezt mondja (képzeljük alá egy horrorfilm kísérő zenéjét): "Kati csak egy kicsit fogyni szeretett volna. De most már egyenes úton halad az önroncsolás és a személyes kínlódás felé."

És mi csak előrehajolunk és nézzük tovább. A hirdetők pedig látják a nézettségi mutatókat, több pénzt fizetnek és mi még többször látjuk ugyanazt. Ezalatt azok az emberek, akik étkezési gondokkal küzdenek, egyre csak a csontos és vékony nőket vagy fiúmodelleket látják a hirdetésekben, ami csak még jobban inspirálja őket, hogy folytassák a rendszertelen étkezést.

Szóval a médiának mindenképp nagy hatása van azáltal, hogy mindenki csak ilyen képeket lát a hirdetésekben és így az egészséges emberek is sokszor áttérnek a rossz étkezési szokásokra, akik pedig már elkezdték, azok csak még inkább belecsúsznak ezekbe a gondokba. Nem vagyok a média pénzcsináló módszerei ellen, és a producerek, szerkesztők nyílván nem direkt szeretnének kárt okozni. De ez a dupla csapásnagyon veszélyes lehet.

Étkezési zavarok és a magazinok

Tudod, hogy milyen képeket látsz a magazinok címlapjain a szupermarketekben. Ezek a figyelemfelkeltő fotók általában megváltoztatják az arcvonásokat és a testet is arányosabbá teszik, hogy kiváltsák a kívánt hatást.

A saját tapasztalatom szerint azoknál az embereknél, akiknek gondjuk van az étkezéssel és a testi adottságaikkal - anorexiások és negatív testképű emberek (akiknek helytelen a saját testképük és mindig csak azt az egy vagy kettő testrészüket figyelik, ami nem tetszik nekik) - ezek a magazinok lehetnek a fő kiváltó okok a negatív gondolkodásban. Talán azért, mert ezeket a képeket lassan és részletesen lehet vizsgálni.

Mit tudsz tenni a média hatásával szemben?

A médiának nincs arca és nincs neve, így könnyen gondolhatjuk azt, hogy teljesen tehetetlenek vagyunk. De vannak olyan dolgok, amiket megtehetünk:

- A saját felelősségünk, hogy egy jobb perspektívába állítsuk a testképet és az étkezést a saját köreinkben. Akik a média képeit gyártják, ugyanúgy emberek, és minél több emberrel "küzdünk" meg - akik készítik ezeket - annál több emberre fognak másként hatni ezek a dolgok.

- Támogasd a pozitív média kampányokat, mint a Dove kampánya, amit fentebb említettünk. Ezek olyan források, amiket úgy terveztek, hogy önbecsüléssel töltsék meg az embereket, főképp a fiatal lányokat. Az igaz, hogy a Dove-nak nyílván eladási céljai is vannak a reklámokkal kapcsolatban, de úgy gondolom, a hirdetések tényleg az eredeti szépséget akarják feljebb emelni és ennek pozitív hatásai vannak. Te milyen fajta hirdetéseket látsz szívesebben?

Határozottan, valami jobb érdekében

Az étkezési zavarokkal kapcsolatos kutatások száma egyre csak nő és nagyon sok közreműködő van. A hírek csak az egyik forrása a bajoknak. Feltétlenül el kell ismernünk, hogy minden erőfeszítésnek - amit az étkezési zavarok megelőzésében tesznek – tartalmaznia kell oktatást a családi dinamikáról, rossz bánásmódról, kiváltó megjegyzésekről és nagyon sok más tényezőről is.

A média egyedülálló, bár mindenhol ott van. Megtalálható az otthonunkban, a kocsinkban, az utcákon és a zöldségesnél. A média elleni harc csökkentheti az állandó nyomást, hogy mindenki tökéletes akarjon lenni!

(Ő.B.)

Kapcsolódó címkék

evés