repülés
#Zöldövezet

A repülés káros hatásai

2010.07.04.
2 perces olvasási idő

A repülés környezetre kifejtett káros hatásai, a repülés biztonságát veszélyeztető tényezők: ezekről a témákról olvashatsz néhány gondolatot cikkünkben.

Repülés közben a felhők különleges alakzataiban gyönyörködni csodálatos dolog. De gondoltál már arra, mi történik a madarakkal, akik keresztezik a gép útját? Milyen hatása van a kondenzcsíknak és a repülő által kibocsátott gázoknak a Föld atmoszférájára? És Te hogyan dönthetsz okosan a repcsi és az alternatív megoldások között?

Repülőgépek és madarak

Sajnos csak az USA-ban évi 7-8000 madárbecsapódást jelentenek a pilóták. Ezek többsége a gépeknek meg se kottyan, de előfordul, hogy a hajtóműbe bekerült állatok szerencsétlenséget okoznak. Ez év januárjában egy pilótának a Hudson folyón kényszerleszállást kellett végrehajtania, mert a hajtóművekbe berepült egy csapat kanadai lúd. Az utasok szerencsére megmenekültek, a ludak viszont nem tudták megünnepelni a sikeres leszállást. Egyébként a repülőterek környékén mindig nagy figyelmet fordítanak a madarak távoltartására, erre használatosak a madárrajok vészjelzését utánzó hangfelvételek, illetve az idomított sólymok, héják.

A repülés mennyire szennyezi a levegőt?

A repülés mára mindennapossá vált, amihez hozzájárul a fapados járatok megjelenése is. Tudnunk kell azonban, hogy egy repülőút során akár tízszer annyi is lehet a ránk jutó szén-dioxid kibocsátás, mintha vonattal tennénk meg ugyanazt az utat. A gépek a legtöbb üzemanyagot a nagyon rövid (például országon belüli) illetve a nagyon hosszú (tengerentúli) utaknál használják fel. A szén-dioxid mellett a kerozin égésekor nitrogén-oxidok is képződnek, amelyek ózon-károsító hatásúak.

A kondenzcsíknak van hatása a környezetre?

A repülők által húzott kondenzcsík azért jön létre, mert a kerozin égésekor a hideg levegőbe kerülő vízgőz kondenzálódik. A fehér csík pár percig vagy akár órákig is a levegőben maradhat, néha valódi felhő képződik belőle. Ezek a Nap sugarait visszaverve nappal hűtik a légkört, de éjjel visszatartják a hősugarakat, így fűtő hatásuk van. Ezt látszik igazolni a megfigyelés, hogy a 2001. szeptember 11. után bevezetett három napos repülési tilalom következtében a kondenzcsíkok hiánya miatt az USA-ban jelentősen megnövekedett a napi hőingás.

Miért nem fagy rá a víz a gép szárnyaira repülés közben?

Természetesen azért, mert a repülőgép felületét fagyálló anyagokkal kezelik, amelyek megakadályozzák, hogy rajta jégréteg képződjön. A jég ugyanis megváltoztathatja a gép aerodinamikai paramétereit, így katasztrófát okozhat. Ilyen anyagokat használnak a kifutópályák jégmentesítésére is. Ezek a fagyálló folyadékok sajnos mérgező, etilén- vagy propilén-glikol alapú spray-k vagy habok, amelyek bejutnak a talajba, talajvízbe is.

Mikor döntök okosan?

A repülőgép, az autó és a vonat közül a vonat bizonyult a legkevésbé környezetkárosítónak. Ha teheted - van időd, nem túl nagyok a távolságok és megfizethető a jegy- válaszd ezt a közlekedési formát.

(M.N.)