karácsony
#Lélek

Mit vegyél karácsonyra?

2022.12.15.
2 perces olvasási idő

Megfigyelted, hogy a tv-ben két reklám között olykor van műsor is? Hogy karácsony tájékán mindig megnő a felhajtás a boltok körül, hogy egyre több reklám jelenik meg? Minden a vásárlásról szól, de hogyan vesznek rá, hogy vásárolj bármit is?

A célcsoport

Ha a tévés példánknál maradunk, és véletlenszerűen megnézel egy reklámot, valószínűleg Mit vegyél karácsonyra?igen látványos lesz. Ha egy lányos termék reklámját nézed meg, elmaradhatatlan kellék a csillámpor és a rózsaszín különböző árnyalatainak pompája. Miért? Mert valószínűleg a kislányok erre figyelnek fel leginkább. Ez sztereotípia persze, de a reklámok célja az érdeklődés felkeltése, az igények keltése és a termék eladása.

Igények felkeltése?

A fogyasztói társadalom attól működik, ha van termék-eladás, mert attól tud egy cég és a gazdaság is nőni. A probléma ott van, hogy ezt nem lehet a végtelenségig fokozni, és ha már van egy megbízható mosógépünk, nem fogunk egy másikat venni mellé. De más termékeket igen, mondjuk, ami a vízkövet oldja, és szerintem már mindenkinek eszébe jutott a reklám is róla.

Ugyanígy a gyerekek csak játékot szeretnének. A reklám elérheti náluk, hogy ne EGY babát akarjanak, hanem AZT a babát és azokkal a kiegészítőkkel EGYÜTT. A felnőttek esetében pedig újnál is újabb termékek jelennek meg, amikre nem is gondoltunk, hogy szükség lehet rá a háztartásban. Például olyan wc papír, aminek ilyen és ilyen illata van, 25 féle rétegben. Fontos ez? Nem, mert a wc papírok célja csak egy dolog… De a körítéssel drágábban el tudják adni, mert luxus érzete kapcsolódik hozzá.

Termékhez kapcsolódó érzések

Egy telefonokat gyártó cég kidobja a legújabb típust a piacra. Már előtte való napokban gyülekeznek az emberek, és őrült hosszú sorokban képesek várni rá. Miért? De hiszen ez csak egy telefon. Ha nem most veszi meg, megveheti később. De ők elsőként szeretnék megkapni. A válasz egyszerű: a termékhez a luxus érzete kapcsolódik. Az az érzés, hogy akinek ez a tulajdonában van, az VALAKI. Ő kitűnik a tömegből, megengedheti magának, és ő az ELSŐ, akinek van.

Tegyük fel, hogy két pulóver ugyanolyan, ugyanabból az anyagból készült, de az egyiknek népszerűbb a márkája, és ez felemeli az árát: mert az a kis logo minőséget és luxust jelent. Lehet, hogy csak egy új fogkrémre/rágóra van szükséged. A reklámban egy csinos lány átöleli a fogkrémet használó srácot: azt az üzenet adja át tudat alatt, hogy aki ezt a terméket használja, sikeres a másik nemnél.

Akkor mégis mit vegyek?

Bármit, amit lehetőségeid engednek, de tudatosan. Mielőtt elindulsz vásárolni, gondold át, írd fel egy listára, hogy mit szeretnél venni. Ez ugyancsak jó alap lesz arra, hogy összehasonlítsd a legvégén, hogy milyen termékeket vettél, és vettél-e mást mint amit szerettél volna. Ha bevásárolni mész, előtte egyél valamit, mivel minél éhesebb az ember, annál többet vásárol. Ez egy természetes ösztön: éhes vagy, gyerünk gyűjtögetni. Csak hát ez a környezet már nem olyan, mint az ősemberé. Itt és most bármi megkapható. Ezért kell, hogy tudatosan vásárolj.

Ugyanez a helyzet a karácsonnyal is: vegyél ajándékot a szeretteidnek, de tedd ezt tudatosan, és figyelj arra, hogy azt vegyél, amire a szeretteidnek szüksége van. Vagy még jobb, ha saját készítésű ajándékkal leped meg a családtagjaidat, barátaidat.

(Börcsök Gyöngyi, pszichológus)