Akármennyit gyakorolsz, a matekot mégsem érted? Akármennyit írsz is, a helyesírásod értékelhetetlen? Lehet, hogy te is disszel küzdesz?
Vannak olyan közepes vagy jó tanuló diákok, akiknek minden tantárgy egészen jól megy, kivéve egyet-kettőt. Náluk a puszta gyakorlás, a magolás nem válik be, mert a tanulási probléma mélyebb gyökerű, sajátos fejlesztésre szorulnak.
Diszlexia
Ez az egyik legtöbbet emlegetett „diszesség”. Minél korábban felismerik és fejlesztik a tanulót, annál jobb, hiszen nincs is olyan tantárgy, ahol ne lenne szükség olvasásra. A jó képességű gyerekek egy ideig képesek a diszlexia tüneteit kompenzálni, például jó a memóriájuk, és az egyszer felolvasott szöveget emlékezetből olvassák vissza. Viszont, amikor már több tantárgy is van, ez a technika már nem működik. Náluk ekkor szokott kiderülni a probléma. Például matematikából a szöveges feladatok megoldása nehezebb számukra, mert nehezebben értik meg a szöveg tartalmát.
Az olvasási nehézség tünetei:
- betűtévesztés (zöngés és zöngétlen keverése, hasonlóság alapján téveszti össze a betűket)
- betűkihagyás
- gyenge szövegértés
- lassú olvasás
- nehézségek nyelvtanulásnál
- térbeli tájékozódás nehézsége.
Diszgráfia
Az olvasási nehézség gyakran társul írászavarral is. Ebben az esetben nem magyarázható egyszerűen azzal a rossz helyesírás, hogy nem tanultad meg a szabályokat. Bár elképzelhető, hogy még nem vésődtek be megfelelően a különböző törvényszerűségek, de egy diszgráfiás tanuló olyan gondokkal is küszködik, mint:
- rendezetlen írás, vonalvezetés hullámzó
- hosszú és rövid hangzók megkülönböztetése nehéz számára
- tollbamondáskor lemarad
- gyakoriak az egybe- és különírási hibák
- nagy kezdőbetűkről megfeledkezik
- betűket, szótagokat kihagy
- összekeveri a zöngés és zöngétlen hangzókat (pl.: b-p;d-t).
Diszgráfia esetén is fontos a pontos kivizsgálás, hogy elkülönítsék más problémától, ami hasonló tüneteket okoz. (pl.: mozgáskoordináció zavara).
Diszkalkulia
A számolási zavar diagnózis az, amiért néhányan mindent megadnának érettségi előtt. Sokan jelentkeznek azért vizsgálatra, hogy felmentést kapjanak az osztályozás alól. Ezért nagyon tüzetes vizsgálaton esnek át azok, akik számolási nehézség miatt jelentkeznek.
Tüneteik:
- alapműveletekkel vannak problémáik (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) Tehát nem azzal van problémájuk, hogy nem tudnak egy egyenletet levezetni, vagy egy bizonyítást megtanulni, hanem a nehézség mélyebb gyökerű. Súlyosabb esetben egy egyszerű bolti vásárlás is nehezebb lehet számukra, hiszen nem tudják felmérni, hogy a náluk lévő pénz mennyit is ér, nem tudják összeadni azt, illetve nem tudják kiszámolni a visszajárót
- gyakran számolnak az ujjaikon
- időben és térben nehezebben tájékozódnak
- nehezen tanulnak meg képleteket, szabályokat, szorzótáblát. Gyakran előfordul, hogy hiába gyakorolják otthon, másnapra már semmire sem emlékeznek
- felcserélheti a kétszámjegyű számokat (pl.: 12 helyett 21)
Sokan vannak olyanok, akik már másodjára, harmadjára ismétlik az osztályt, mert matematikából sorozatban megbuknak, mire kiderül, hogy mi a probléma oka. Érdemes a lustaság mellett más okokra is gondolni.
Miért éri meg kivizsgálni?
Bármelyik közeledben lévő Nevelési Tanácsadóban kérheted a kivizsgálást, amit gyógypedagógus és pszichológus közösen végez. Azért éri meg számodra, mert sok segítséget kaphatsz a tanuláshoz. Egyrészt fejlesztést kapsz az adott területre, hogy behozd a lemaradásodat, másrészt az iskolában is kaphatsz könnyítést, hogy önmagadhoz mérten osztályozzanak.