online
#Suli, munka

Miért dob a telefonod pontosan rád illő hirdetéseket? – Az adatgyűjtés titkai egyszerűen

2024.11.25.
2 perces olvasási idő

Gondoltad volna, hogy a neten hagyott nyomaid alapján a nagy tech cégek, mint a Google vagy a Meta (korábban Facebook), többet tudnak rólad, mint hinnéd? Ez nem véletlen: manapság az online világban az adatok jelentik az igazi kincset. De vajon mit tudhatnak rólad, és miért látod azt a hirdetést, ami szinte rád kiáltja: „Vegyél meg!”? Nézzük meg!

Honnan tudják, mit szeretsz?

Emlékszel, amikor legutóbb valamiről beszélgettetek a barátaiddal, és pár perccel később a telefonodon pont az a cucc bukkant fel reklámként? Igen, ez nem a véletlen műve. Ha a telefonodon van Google-fiókod, az gyakran rögzíti a kereséseidet, a hangutasításaidat, és ezek alapján ajánl hirdetéseket. Például, ha rákeresel egy új telefonra, készülj fel, hogy még napokig mobilok ugranak elő mindenhol.

De ez még nem minden! A Google összerak rólad egy online profilt is, amibe olyan dolgok kerülnek, mint az életkorod, a nemed és az érdeklődési köreid. Minél többet használsz egy böngészőt vagy appot, annál pontosabban találja el, mire lehet szükséged.

Mire figyel a böngésződ?

Ha a Chrome-ot használod, és be vagy jelentkezve, a böngésződ nyomon követi, hogy miket csinálsz a neten. Például, hogy milyen weboldalakat néztél meg, milyen oldalakat tartasz megnyitva egyszerre (igen, azt is, hogy 27 lap van fent, mert nem akarod bezárni őket). Vagy például azt is, hogy melyik oldalakon mentetted el a jelszavaidat. Ezért van az, hogy sokszor épp azt látod reklámban, amit a gépeden vagy telefonodon böngésztél – még ha te nem is emlékszel rá.

Ez most legális?

Az adatgyűjtés önmagában nem rossz dolog, de csak akkor legális, ha a szabályokat betartják. Az EU-ban például a GDPR nevű törvény szigorúan védi a személyes adatokat. Ez azt jelenti, hogy a cégek nem gyűjthetnek rólad adatot csak úgy, és mindig el kell mondaniuk, mit csinálnak vele. A lényeg viszont az, hogy te is tudd, milyen adatokat osztasz meg magadról – mert ha egyszer felkerült a netre, nem biztos, hogy onnan valaha eltűnik.

A szoftvertesztelés egy láthatatlan folyamat, ami azért is van, hogy te biztonságosan használhasd a netet. A cégek azért tudnak pontos hirdetéseket mutatni, mert a szoftvereik precízen működnek – de a te tudatos döntéseid nélkül nincs teljes védelem. Ha ismered az alapvető online biztonsági praktikákat, és figyelsz arra, mit osztasz meg, az adatgyűjtés előnyeit használhatod ki anélkül, hogy aggódnod kellene a hátrányok miatt.

Miért jó ez neked?

Bár elsőre furcsának tűnhet, hogy ennyit tudnak rólad, van jó oldala is. Egy kutatás szerint az emberek 73%-a jobban szereti azokat a reklámokat, amelyek tényleg érdeklik őket. Gondolj bele: ha gamer vagy, szívesebben látsz gaming cuccokat, mint mondjuk pelenkahirdetést, ugye?

De azért nem árt óvatosnak lenni. Hallottunk már olyan sztorikat, hogy cégek nem vigyáztak eléggé az adatokra, és ez hatalmas problémát okozott nekik. Ezért mindig figyelj arra, hogy milyen oldalakon regisztrálsz, mit osztasz meg, és használsz-e erős jelszavakat.

Hogyan védd magad?

Kapcsold ki, amit nem szeretnél megosztani! Sok app és böngésző beállításai között letilthatod, hogy kövessenek. Használj erős jelszavakat! Legyenek legalább 12 karakteresek, és tartalmazzanak számokat, nagybetűket, szimbólumokat. Figyelj oda arra, hogy hol regisztrálsz! Ha egy weboldal furán néz ki, inkább ne add meg az adataidat.

Az online világ nem csak a kockázatokról szól – ha okosan használod, sok előnye is lehet. A lényeg, hogy tudd, mit osztasz meg magadról, és hogyan védd meg a személyes adataidat. A tudatos netezés menő, és még meg is véd!

(Forrás: FrontEndART)