Kamaszkorban rengeteg testi-lelki változáson mennek át a fiatalok, amelyeket feldolgozni és a helyükön kezelni bizony időnként nagy kihívást jelent. Az egyik legnagyobb újdonság a tinik életében a szexualitás beszivárgása a mindennapi életbe. Napjainkban sok – és egyre több - serdülőben merül fel a kérdés: „Vajon melyik nemhez vonzódom?”
De mi az oka ennek a bizonytalanságnak?
Egy adott társadalomban bizonyára ugyanolyan arányban fordulnak elő a különböző szexuális beállítódások 2021-ben, mint mondjuk 100 évvel ezelőtt, ennek ellenére mégis nagyon sok kamasz megtorpan. Annyi biztos, hogy jelen társadalmunk jóval nagyobb teret biztosít önmagunk kereséséhez, felvállalásához minden – így szexuális – téren is, mint korábban. Tehát elképzelhető, hogy ma jóval többen merik bevallani maguknak és a környezetüknek, hogy az azonos neműekhez (is) vonzódnak, mert nem kerülnek szembe feltétlenül a kiközösítéssel, diszkriminációval. De nem mehetünk el azon tény mellett sem, hogy a környezeti hatások, a média jelentős befolyással bír a személyiségfejlődésre: ha azt közvetítik, hogy elfogadott mindkét vagy az azonos neműek iránt érzett vonzalom, akkor feléledhet a kíváncsiság, a kalandvágy is egy még önmagában (nem csak szexuálisan) bizonytalan serdülőben, ami azonban nem jelenti a nemi irányultság eltérését.
A szexuális irányultság hátterében figyelembe kell vennünk a genetikát és a biológiai szexualitást
A pszichoszexuális fejlődésünk alapja pedig a saját biológiai nemünkkel való azonosságunk felismerése és elfogadása. Ezzel egy időben az adott nemhez kapcsolható nemi szerepeket is elsajátítjuk. Ezek megszilárdulásának időszakában (4-10 éves kor között), a gyermekek többnyire felfedezik a testiségét is a szexualitásnak – többnyire a saját testükön, de gyakran előfordul, hogy egymás teste iránt érdeklődnek. Ennek a kíváncsiságnak, korai élményeknek fejlesztő hatása van a későbbi szexuális reagáló készségre, tehát szükséges része a pszichoszexuális fejlődésnek. Tehát a biológiai meghatározottság mellett a környezet, a tapasztalat, a tanulás is nagy hatással van a pszichoszexuális fejlődésre.
Az azonos neműekhez (is) való vonzódás oka(i) mái napig nem meghatározható(ak) konkrétan. A nemi érdeklődés egy kontinuum mentén helyezkedik el, melynek a homoszexualitás az egyik, a heteroszexualitás a másik végén van, és közben rengeteg átmenet elképzelhető attól függően, hogy a kíváncsiság, a vágyak, a vonzalom, a partnerigény milyen formában és mértékben jelennek meg az egyén életében. Azonban nem keverendő össze a szexuális érdeklődés eltérése azzal, ha külső hatások révén (aktuális csalódás, média hatás, ideálkeresés…stb.) irányul egy önmagában bizonytalan serdülő figyelme a saját neme felé időlegesen.
(Szerző: Máténé Áfra Viktória, pszichológus)