tanulás
#Szülőknek

Segítsen gyermekének a házi feladatban!

2014.03.21.
4 perces olvasási idő

Az általános-, és középiskolás évek során egyre több és több lesz a gyermeke házi feladata, amely egyre nehezedik is, és fokozatosan beleszámít majd a későbbi tanulmányaiba. Éppen ezért annyira fontos, hogy segítsen gyermekének a házi feladata elvégzésében.

A pubertáskor során sok érzelmi és fizikai hatás éri a gyerekeket, ráadásul a gyerekek nagyon le vannak terhelve. Helyt kell állniuk az iskolában, a tanulásban, a mozgalmas társadalmi életben, a sportolás terén, illetve sokan emellett még részmunkaidős diákmunkát is vállalnak.

A szülőknek kulcsfontosságú szerepük van abban, hogy segítsék tizenéves csemetéjüket abban, hogy hogyan kezeljék ezeket a kihívásokat, támogassák őket, meghallgassák a problémájukat és tanácsot adjanak. A sikeres iskolai előmenetelükhöz segítséget kell nyújtani nekik.

Megfelelő környezet biztosítása a tanulásra

Általában a gyerekek a saját szobájukban tanulnak. Alakítsa úgy ki gyermeke szobáját, hogy az csendes legyen és jól megvilágított, amely alkalmas a tanulásra. A szobában legyen elegendő papír és ceruza. Legyen benne számítógép, idegen nyelvű szótár, szinonimaszótár és egyéb szükséges kellék a tanuláshoz. Tartsa távol a szobától a tanulást megzavaró tényezőket, mint például a tévét, a telefont és a videojátékot.

tanulás otthon

Adjon a gyerekének némi szabadságot, függetlenséget, de néha ellenőrizze, hogy hol tart a gyermeke, esetleg nem akadt-e el a tanulásban. Kérdezze meg, hogy szüksége van-e segítségre!

Ha gyermekének egy iskolai feladathoz számítógépre van szüksége, illetve internetre, akkor alakítsa úgy, hogy azt az Ön jelenlétében végezze. Ne a saját szóbájában, mert akkor hajlamos a tanulási időt chatelésre, e-mailezésre, iskolai feladattól független böngészésre, videojátékozásra pazarolni.

A gyerek szobájában lévő számítógépen az internet bizonyos chat, e-mail, játék funkcióját le lehet tiltani a tanulási időre bizonyos blokkolók és szűrők segítségével. Tudja meg, hogy mely weboldalakat javasolják a tanárok a házi feladat elvégzéséhez, és rakja be a könyvjelzők közé, hogy később könnyebb legyen az adott oldal megtalálása!

Tanítsa meg a gyermekének, hogy hogyan kell a számítógépen keresni megbízható információforrást. Ha kétes dolgot észlel, akkor mindenképp ellenőrizze azt.

A szülő támogató szerepe

A házi feladat elkészítésében nyújtson támogatást és útmutatást! Válaszoljon a gyerek által feltett kérdésekre, segítsen értelmezni a feladat utasítását, és ellenőrizze az elkészült munkát! De próbáljon meg ellenállni a késztetésnek, hogy a jó választ vagy a helyes végeredményt megmondja a gyermekének. Hagyja, hogy egy kicsit gyermeke is gondolkodjon!

Nehéz lehet nézni a gyereket, amikor idegeskedik a házi feladat miatt, különösen, ha az nehéz vagy szűkös az elkészítéséhez szükséges idő. Ön is segíthet elkészíteni a házi feladatát, de közben tanítsa meg neki, hogy hogyan tudja megoldani azt. Tanulás során fejlessze gyermeke problémamegoldó képességét. Bátorítsa arra, hogy igen is el tudja végezni a feladatot. Íme, néhány tipp, hogy hogyan segíthet a tizenéves gyerekének a házi feladatának elkészítésében:

  • Tervezzen előre! Rendszeresen üljön le gyermekével, és nézzék át a feladatokat, így biztos lehet afelől, hogy a gyermeke nem halmozza fel a tanulnivalóit, és nem lesz túlságosan leterhelve. Győződjön meg arról, hogy gyermeke kiegyensúlyozott-e vagy sem. Ha azt látja, hogy egy nagyobb témazáró vagy félévi dolgozat jön, akkor érdemes a napi ütemtervbe egy óra közös tanulást beiktatnia vagy korlátoznia az iskola utáni szabadidős tevékenységét. A tanárok vagy a pályaválasztási tanácsadók adhatnak tanácsot arra nézve, hogy szükséges-e a keményebb munka, és ha igen, akkor melyik tantárgyból.
  • A mindennapi rutin kialakítása: Ha a gyermeke le van maradva a tanulásban, akkor ki kell alakítania egy olyan napi rutintervet, amelyben meg van határozva, hogy mikor, mit és mennyi ideig csinálhat a gyerek. Ha kell, vonja meg a tévét, a mobiltelefont, a vide játékokat addig, amíg fel nem zárkózik a gyerek és időben meg nem csinálja a házi feladatát. Segítsen neki, és ha elkészült vele, ellenőrizze azt!
  • Fejlessze a gyermeke szervezési készségét! Senki nem születik jó szervezési készséggel, ezt a képességünket folyamatosan fejlesztenünk kell, és gyakorolni folyamatosan. A legtöbb gyerek ezt akkor kezdi elsajátítani, amikor általános iskolába lép. Először találkozik az osztályteremmel és a tanárokkal. Adjon a gyereke kezébe határidőnaplót, és bízzon rá kisebb elintézni valókat, amelyek felkészíthetik őt a felnőtt létre. Megtaníthatja neki, hogyan kell betartani a határidőket és beosztani az idejét. Például adasson fel vele levelet, vagy fizettessen be vele csekket, ha már elég idős hozzá. Persze eleinte az Ön jelenlétében, aztán, ha megy neki, akkor már egyedül is elengedheti a postára.

Házifeladat-problémák

Középiskolában, a felsőbb évfolyamokban már igazán kezd a házi feladat nehézzé válni.De van néhány stratégia, amely segíthet a gyermekének:

  • Legyen ott! Nem kell, hogy folyamatosan mellette álljon, de legyen jelen a szobában, üljön le gyermeke mellé! Ha látja, hogy a gyermeke már nagyon fáradt, és nem tud koncentrálni, tartsanak egy kis szünetet. A friss elme és a pihent agy új megvilágításba helyezi a dolgokat. Ha úgy látja, hogy egy kis pihenés után visszatérhetnek a házi feladathoz, kérdezze meg tőle, hogy miben segíthet!
  • Tartsa a kapcsolatot a gyermeke iskolájával! Tartsa a kapcsolatot a tanárokkal és a továbbképzési tanácsadókkal a tanév során, hogy mindig mindenről tájékozott legyen, különösen akkor, ha a gyermeke lemaradt a tanulásban. Ez Önnek is segítséget nyújthat abban, hogy hogyan támogassa gyermekét. Így felderíthető az esetlegesen fennálló diszlexia, az ADHD (hiperaktivitás, csökkent figyelem), látás, illetve hallás probléma. Kérje el gyermek dolgozatait, nézze meg az eredményét, illetve nézze meg, hogy miben rontott vagy éppen miben erős gyermeke.
  • Fejlessze gyermeke tanulási készségét! Segítse a gyermekét abban, hogy megtanulja, hogyan kell tanulni. Senki sem úgy született, hogy egyből tud tanulni. Mondja el neki, hogy Ön hogyan tanult annak idején, és más módszereket is mutasson meg gyermekének. Azt kell később elmélyíteni, amelyik beválik a gyerek számára. Jó tanulási stratégia például a hangos felolvasás, majd a lecke felmondása, a csendes olvasás és a lényeg aláhúzása, vagy tanulókártyák, jegyzetek készítése.
  • Ösztönözze gyermekét arra, hogy érje el azt, amit akar! Meg kell mondania a gyermekének, hogy ne féljen segítséget kérni, ha nem boldogul. Minden gyerek jutalmat kap az iskolában a jó válaszért. Senki sem szereti, ha nem tudja a választ, és kilóg a sorból. Dicsérje meg Ön is gyermekét az erőfeszítéséért, a kemény munkájáért, ha jó választ ad a közös tanulás során, vagy ha jó jegyet hoz haza.

Ne várja meg azt, amíg a csemetéje hazahozza az ellenőrzőt a rossz jeggyel. Előzze meg a bajt az állandó és rendszeres odafigyeléssel és ellenőrzéssel! Minél korábban észreveszi, hogy gyermeke lemaradt a tanulásban, annál hamarabb tud segíteni rajta, illetve annál hamarabb tud felzárkózni a gyermeke.

Az életnek tanulunk

A gyerek legyen tisztában azzal, hogy ha baj van, akkor anya vagy apa mindig elérhető. De tanulja meg az önálló munkavégzés fontosságát is. Ösztönözni kell az eltökéltségre és a kitartásra. Így érhető el az, hogy a gyermek sikeres legyen az iskolában és az életben is.

Egy kis támogatás a szülőktől, és a házi feladat elkészítése pozitív élményt nyújthat a gyereknek, és fejleszti mindazon készségeit, amelyekre szüksége lehet a gyereknek az iskolában, és később a munkában is.

(KamaszPansz - M. T. - kidshealth.org)