Elmúltak a semmittevéssel töltött napok. A gyerekek gyakran nehezen élik meg az iskolakezdés napjait, heteit. De ne csüggedjen, az iskola is lehet jó, ha úgy áll hozzá a csemetéje!
Mint minden új eseménynél, úgy az iskolakezdésnél is időre van szüksége a gyereknek, hogy megszokja az új környezetet.
Az iskolakezdés első nehézségei
Emlékeztesse gyermekét, hogy nincsen egyedül a félelmeivel! Valószínűleg a többi gyerek is így érezhet. Mondja el gyermekének, hogy egy idő után rutinná válhatnak a dolgok, és ehhez előbb vagy utóbb hozzá lehet szokni.
Hangsúlyozza gyermekének az iskola pozitív oldalát, például hogy újra minden nap találkozhat a régi barátaival, osztálytársaival. Újra sportolhat, vagy bármi egyebet csinálhat gyermeke, amit szeret, de a nyári szünetben az iskola mellett nem volt rá lehetőség.
Az is fontos, hogy gyermeke mindig megbeszélje Önnel azt, ami aggasztja, Ön pedig erősítse meg benne azt, hogy nincs mitől tartania. Az aggodalmára, ha tud, adjon tanácsot!
Ha tudja, szervezze át a napi feladatait! Ha lehet, legalább az első héten Ön is legyen otthon, amikor gyermeke hazaér az iskolából. Ha sok a munkája, akkor oldják meg ezt rugalmasan. Egyik nap az anyuka, másik nap az apuka legyen otthon, amikor a csemete hazaér az iskolából. Próbálja meg úgy szervezni a közös estét, hogy a lehető legtöbb időt töltse el a gyermekével.
Győződjön meg arról, hogy:
- Eleget alszik-e a gyermeke, készítse fel a korai lefekvésre és a korai felkelésre.
- Egészséges reggelit eszik-e a gyermeke, hiszen, ha minden nap megfelelő összetételű és mennyiségű reggelit kap a gyermeke, akkor jobban fogja bírni az iskolai megpróbáltatásokat.
- Írjon le neki olyan információkat, amelyre szüksége lehet, mint például a busz menetrendjét, az órarendet, az ebéd kezdetét, a tanterem számait, a tanárok neveit és elérhetőségeit, az iskola utáni verseny, különóra, edzés időpontjait.
- Segítsen gyermekének bepakolni a következő napra a hátitáskájába, és válasszák ki közösen a gyermekével, a másnapi ruhát, hogy reggel már ne kelljen ezzel bíbelődniük.
- Bár az teljesen normális, hogy gyermeke izgul az első tanítási napok miatt, de egyes gyerekek akár fizikai tüneteket is képesek produkálni, mint például fejfájás, gyomor fájdalom. Ha úgy gondolja, hogy ezek a panaszok túlnyúlnak a kezdeti iskolai idegességen, beszéljen a gyermekorvossal, a gyerek tanárával vagy az iskolai védőnővel.
A szülők is idegesek lehetnek, ha csemetéjük először megy iskolába. Annak érdekében, hogy az iskolakezdés egy kicsit könnyebb legyen, íme, néhány jó tanács:
Mit vegyen fel, mit vigyen, és mit egyen?
- Az iskolában nem vehet fel az ember akármit. Tudni kell, hogy mit szabad és mit nem. Semmiképpen se öltöztesse gyermekét túl lengén, de ne is adjon rá olyan ruhát, amelyben nem tud szabadon mozogni.
- Gyermekének szüksége lehet az iskolai ruházatán kívül tornafelszerelésre, és egy olyan ruhára, amit rajz vagy technika órán viselhet, hogy csak a váltó ruháját piszkolja be, amely direkt ezekre az órákra van odakészítve.
- Vegyen gyermekének olyan hátitáskát, amely kényelmes, könnyű, széles, párnázott a vállpántja, van derékszíja, a háttal érintkező része is párnázott, illetve több rekeszes.
- Mondja el gyermekének, hogy miért nem egészséges, ha a hátitáskáját megtömi. Tanítsa meg neki, hogy hogyan pakolhat be a táskájával praktikusan. (Pl.: Alulra pakolja a nehezebb dolgokat.)
- Ha úgy döntenek, hogy a gyermeke az iskolai menzán ebédel, akkor fizesse be egy hónapra. Ha mégsem válik be vagy a gyermekének nem ízlik az ottani ebéd, akkor egyen otthon. Ebben az esetben mindig gondoskodjon az otthoni meleg ebédről.
- Segítsen gyermekének beszereznie minden szükséges iskolai felszerelést, füzetet, tollat, radírt, ceruzát stb.
Orvosi kérdések
- A gyerek meg kapott-e minden szükséges védőoltást?
- Van-e bármilyen betegsége (asztma, allergia, cukorbetegség stb.), műtéte? Hozott-e róla orvosi papírokat, ambuláns kezelőlapot, zárójelentést?
- Milyen gyógyszert szed a gyermeke? Ezzel azért kell tisztában lennie az iskolaorvosnak, hogy tudja, milyen kezelésre szorul a gyermek a tanítási idő folyamán.
- Tudomása van-e arról, hogy a gyermeke tanulási nehézségekkel küzd? Például: a gyerek hiperaktivitásban (ADHAD-ban, diszlexiában, diszgráfiában, diszkalkuliában szenved-e, illetve szemüveges-e, baj van-e a látásával? Mert ha igen, akkor mindenképpen az első padban kell ülnie.)
Utazás és biztonság
- Tudja meg az iskolába vezető busz indulási és érkezési idejét, az egész menetrendjét. Valamint azt is tudja meg és magyarázza el gyermekének, hogy otthonról hogyan juthat el a buszmegállóba és a buszmegállóból az iskolába és vissza!
- Ha kocsival viszi és hozza gyermekét, tudakolja meg, hogy az iskola előtt hol lehet leállni és beszélje meg a gyermekével, hogy hol vegye fel őt és hol rakja ki őt!
- Ha gyermeke kerékpárral megy az iskolába, tudja meg, hogy azt az iskola területén hol lehet biztonságosan tárolni!
- Hangsúlyozza gyermekének, hogy miért fontos a biztonságos közlekedés. Figyelmeztesse arra, hogy mindig a zebrán menjen át a túloldalra!
- Ha kerékpárral közlekedik a gyermeke, nagyon fontos, hogy megismerje az útjelzéseket és a jelzőtáblákat. Jelöljön ki neki egy biztonságos útvonalat!
- Értesse meg gyermekével, hogy ne fogadjon el édességet vagy bármi mást idegenektől!
Mit csináljon gyermeke iskola után?
A gyerek korától és érettségétől függ az, hogy haza tud-e jönni magától és gondoskodni tud-e magáról, amíg a szülők haza nem érnek. Ha Önnek dolgoznia kell, akkor nagyon fontos, hogy gyermekének felnőtt felügyeletet biztosítson. Ha nem tud a gyermeke elé menni a tanítás befejeztével, akkor kérjen meg egy felnőtt, felelősségteljes rokont, egy barátot, vagy egy szomszédot, hogy menjen el maga helyett. Ha más megy Ön helyett az iskolában, erről előre tájékoztassa gyermekét és beszéljék meg, hogy hol fognak találkozni.
A középiskolás tinik már elég nagyok ahhoz, hogy egyedül menjenek iskolába, de a fiatalabbak még nem. Ha az Ön gyermeke tinédzser és iskola után egyedül van otthon, érdemes néhány szabályt lefektetni.
- Ellenőrizze le a szomszéd, hogy haza ért-e a gyerek, állítsanak be erre egy időzítő órát a várható érkezési idővel.
- Mondja meg gyermekének, hogy ki az, akit beengedhet a lakásba, és ki az, akit nem, ha Ön nincs otthon.
- Soha ne nyissa ki az ajtót idegeneknek. Ezért nem árt, ha kis kukucskáló van az ajtón.
- Győződjön meg arról, hogy tudja-e a gyermeke, hogy mit kell tenni vészhelyzet esetén. Adja meg neki a rendőrség, a tűzoltóság és a mentők számát.
- Kérdezze meg gyermekét, hogy hova mennek szórakozni a barátaival iskola után! Térképezze fel ezeket a területeket!
- Ajánljon fel gyermekének alternatívát tévénézés vagy számítógépezés helyett!
- Írassa be gyermekét olyan foglalkozásra, klubba, programra, különórára, edzésre, amelyet a gyermeke szeret. Ezáltal fejlesztheti gyermeke szociális készségeit, tehetségét, új embereket ismerhet meg, úgy, hogy távol tartja a gyereket is a bajtól.
- Győződjön meg arról, hogy a délutáni foglalkozásokon, edzéseken, programokon van-e elegendő felnőtt. Tisztázza gyermekével mindig azt, hogy a délutáni tevékenységek után ki megy majd érte.
- Arra is ügyeljen, hogy ezek a délutáni programok, illetve a házi munka ne vegye el a gyerektől a lecke írására szánt időt és a közös családi vacsorák idejét sem.
Segítség a házi feladatban
Akár szereti, akár utálja a gyereke a házi feladatot, akkor is nagyon fontos a tanulás és a gyakorlás szempontjából.
- Győződjön meg arról, hogy a gyermeke számára van egy olyan helye a lakásnak, ami csendes és a zavaró tényezőktől mentes.
- Ne hagyja, hogy gyermeke tévét nézzen, miközben tanul vagy házi feladatot ír. Állítson fel otthon szabályokat, amikor gyermekének tanulnia kell. Nem kapcsolhatja be a tévét, a számítógépet, és amíg tanul, vegye el tőle a telefonját is.
- Ha valamit nem ért a gyereke, segítsen neki, de soha ne csinálja meg helyette azt! Így csak rászokik arra a gyerek, hogy Ön mindig elérhető lesz a számára és mindig megcsinálja helyette a leckéjét. Ezzel nem tanul a gyerek, nem gyakorol, nem segít neki, csak árt.
- Ellenőrizze le a házi feladatát este! Nem azért, hogy kész van-e, hanem azért, hogy tudja, gyermeke megértette a leckét.
Ösztönözze gyermekét!
- Dicsérje meg gyermekét, ha jó jegyet hoz haza, vagy ha jó a házi feladata
- Adjon neki időt a házi feladat elkészítésére, ne terhelje le minden mással
- Kérdezze meg tanárát a gyermeke teljesítményéről!
- Annak érdekében, hogy a gyermeke a lehető legtöbbet hozza ki magából, bizalmi kapcsolatot kell kialakítani a gyermekével. Nyitott és őszinte kommunikációs csatornát tartson fent gyermekével! Éreztesse gyermekével, hogy Önhöz bármikor fordulhat, bármilyen problémával.
- Ön pedig tartsa a kapcsolatot a gyermeke tanáraival, akár e-mail-ben is, hogy bármikor a tanév során meg tudják beszélni a gyermek erősségeit és gyengeségeit!
- Tudassa gyermekével, hogy senki nem vár el tőle tökéletességet, csak azt, hogy próbálja meg kihozni magából a lehető legjobbat!
(KamaszPanasz - M. T., kidshealth.org)