A dolgozatírás és a felelés sosem egyszerű, de bizonyos tanulóknak az átlagosnál is nagyobb és komolyabb kihívást jelent. Egyesek még ha az adott információk birtokában is vannak, mégsem képesek jó jegyet szerezni a számonkérések során. Rengeteget segíthet kamasz gyermekének, ha sikerül közösen megtalálni a probléma pontos okát, illetve azt, hogyan küzdhet meg azzal.
Segítsen gyermekének azzal, hogy nyíltan beszélget vele és biztosítja támogatásáról! Próbáljon meg új tanulási szokások együttes kialakításával segíteni. Emlékezzen arra, hogy a középiskola nagy lépés az általánoshoz képest, és jóval különbözőbb mind a tanítási, mind a számonkérési módszerek tekintetében. A nehézségeket általában a kamasz számára merőben új tanítási módszerek és a magasabb elvárási követelmények okozzák.
Azok a diákok, akik leblokkolnak, stresszelnek dolgozatírás közben, általában sokkal maximalistábbak a társaiknál, jobban izgulnak a jövőjük miatt, vagy nagyobb bennük a megfelelési kényszer. Ám ahelyett, hogy jobban teljesítenének, a nem megfelelő teljesítménytől való félelmük olyannyira blokkolja őket, hogy valós tudásuktól jóval gyengébben teljesítenek a számonkérés alkalmával.
Segítsen gyermekének feloldani a számonkéréssel kapcsolatos gátlásait és félelmeit. Győződjön meg róla, hogy nem az Ön esetleges reakciójától való félelem blokkolja gyermekét dolgozatírásnál! Beszélgessen el gyermekével róla, és ajánlja neki dolgozatírási tippjeinket!
Sajnos a “ne izgulj”, “próbálj meg nem gondolni arra, hogy ez dolgozat” jellegű, megnyugtatásul szánt mondatok nem csökkentik a kamasz dolgozattal kapcsolatos félelmeit, ám számos más módja is van a szorongás csökkentésének.
Ha Ön már mindent megpróbált és mégsem változott semmi, akkor beszéljen az iskolával. Menjen be és beszéljen gyermeke tanáraival, akik esetleg egy merőben más szemszögből világíthatnak rá a lehetséges problémákra. Próbáljanak meg együtt ötletelni és kitalálni valamit, amivel segíthetik gyermeke előremenetelét!
Ha a kamasznak problémái vannak a tanórai munkával vagy a házi feladatokkal
A középiskolai házi feladatok jóval nehezebbek, mint az általános iskolaiak. Ráadásul a tananyag akár az Ön számára is ismeretlen lehet, így Ön sem biztosan tud segíteni gyermekének a feladatok megoldásában vagy megértésben. Mivel nem mindig lesz képes a "hagyományos" értelembe vett segítségnyújtásra, érdemes mind Önnek, mind gyermekének új képességekre szert tenniük.
- Tudja, hogy hol találhat használható forrásanyagokat. Segítsen gyermekének megbízható weboldalakat keresni! Az iskolai, illetve helyi könyvtárak is rengeteg segítséget nyújthatnak gyermeke iskolai munkájához.
- Érdeklődjék meg gyermekével, hogy tanára segít-e a korrepetálásban, hogy segítsen a kamasznak a tananyaggal, illetve elmagyarázza neki azt, amire szüksége van.
- Fejlessze gyermeke rendszerezettségét és megoldókészségét!
- Biztassa gyermekét azzal, hogy ott áll mellette! Nem kell ismernie a francia szókincset ahhoz, hogy kikérdezze gyermekét egy szódolgozat előtti este. Az Ön segítsége rengeteget fog segíteni gyermekének.
- Gondolkozzon el azon, hogy magántanárt fogad! Semmi szégyen nincsen abban, ha az ember szakértő segítséghez fordul!
Mit tegyen, ha semmi sem működik?
Ha úgy találja, hogy semmi sem segít gyermekének az iskolai munkájával, próbálja meg szakértők segítségét kérni. Ők felfedezhetnek olyan problémákat is, amiket a szülők nem vesznek észre.
(Gy.A., parentingteens.about.com)