Minden szülő egyetért abban, hogy a lassan kamasszá cseperedő gyerekeknek igenis segíteniük kell a ház körüli munkákban. De abban már nem egyeznek a vélemények, hogy milyen és mennyi mukát végezzenek.
A KamaszPanasz szeretne segítséget nyújtani azoknak a szülőknek, akik bizonytalanok ezen a téren: cikkünkből kiderül, hogy milyen mennyiségű és milyenségű házimunkákat érdemes adni a 8-12 éves kiskamasznak, illetve hogyan szoktathatók arra, hogy rendszeresen segítsenek a ház körül.
Manapság általános előítélet egy fiatal kamaszról, hogy csak a televízió és a számítógép előtt ül, és ahogy növekszik, egyre több időt tölt a rendetlen szobájába zárkózva, ahelyett, hogy segítene. Persze ez csak sztereotípia, s ha igaz, akkor ez azért van, mert a szülő hagyja. Minden azon múlik, milyen hamar kezdjük a gyermekünket a rendrakásra és a ház körüli munkákban való segítségre nevelni.
Miért ne halogassuk?
Egy felmérés szerint sok szülőt az a gondolat tart vissza ettől, hogy úgy gondolja "egyedül hamarabb végzek" vagy "minek könyörögni, úgyse fog meghallgatni". Nyilván könnyebb gyorsan elmosogatni, megcsinálni az ebédet vagy kitakarítani, ha azt magunk csináljuk, de ezzel együtt a lehetőség is elveszett egy kis együtt töltött időre, illetve a házimunkához való hozzászokatásra.
Ugyanakkor a dolog iróniája az, hogy a kiskamasz igenis vágyik arra, hogy egyedül, önállóan végezzen el bizonyos feladatokat, és felelős legyen bizonyos dolgokért. Ettől érzi magát ugyanis „nagynak”, ezzel éreztethetjük vele, hogy már nem úgy tekintünk rá, mint kisgyermekre. Ráadásul később már sokkal nehezebben, vagy csak hosszas noszogatások, veszekedések árán fogjuk tudni rávenni a nagyobb kamaszt a házimunkára. Rosszabb esetben pedig a szülőnek elege van az állandó nógatásból, nem vár a kamaszra, és megcsinálja a munkát maga. Ne hagyja hát elúszni a lehetőséget!
A titok nyitja
A leghatásosabb módszer, ha eleinte csak heti egy feladatot bíz a kiskamaszra, például a szemét kivitele, a mosogatógép bepakolása, fűnyírást vagy a szobája rendberakását. A lszidás és a veszekedés helyett alkalmazza a következő módszert. Kösse a feladat elvégzését valamilyen tárgyi dologhoz, de ne a tiltáson legyen a hangsúly. Például, a szoba rendszeres rendbetétele teszi lehetővé a plusz játékidőt a számítógépen.
Esetleg próbálkozhat azzal, hogy a heti zsebpénzt csak akkor kapja meg a gyerek, ha teljesített minden feladatot, amit az előző hétre kapott. Ellenkező esetben a zsebpénzt visszatarthatja addig, míg a feladat elvégzésre nem kerül. Természetesen ez csak akkor lesz hatásos, ha Ön tényleg betartja, amit mond, különben a gyerek hozzászokik, hogy mindegy mit csinál, nem lesz következménye.
Házimunka kiskamaszoknak
Természetesen nem minden ház körüli munkát lehet rábízni egy 10-12 éves gyermekre és nem is kell. Íme, néhány példa arra, hogy mit talál egy szülőkkel készített felmérés a legmegfelelőbb házkörüli munkának kiskamaszok számára:
- Háziállat ellátása - ketrec, akvárium, kutyaház, alom kitakarítása, sétáltatás, etetés
- Megágyazás felkelés után
- Szoba rendbetartása, játékok, könyvek rendbetétele
- Néhány egyszerű étel készítése (pl. meleg szendvics, rántotta, tésztafőzés, stb.) és a rendetlenség eltakarítása utána
- A szemét kivitele és szelektálása (üveg, műanyag, papír)
- A ruhák szennyesbe tétele, és/vagy mosás/vasalás utáni elpakolása
Hogyan vegye rá egyre több feladat elvégzésére?
A legfontosabb, hogy beszéljen a kiskamasszal és értesse meg vele, hogy ezeket a feladatokat azért kapja, mert már nagyfiú/lány és Önnek szüksége van a segítségre. Hangsúlyozza, hogy a családi élet csapatjáték, ahol mindenkinek megvan a maga feladata, és hogy arra szeretné gyermekét nevelni, hogy önálló legyen.
- Beszéljék meg minden héten, hogy kinek mi lesz a feladata. Ha többen vannak a gyerekek, osszák be a különböző munkákat, így egyikük sem fogja azt érezni, hogy neki többet vagy kevesebbet kell csinálnia.
- Szabjon ki határidőt, például a mosogatógépet este 8 óra előtt be kell pakolni és elindítani. Ezáltal a feladatot a gyerekek időben el fogják végezni, és nem csak halogatják. Beszéljék meg azt is, mi a következménye annak, ha nem tartják be a határidőt (pl. mivel a mosogatógépet nem indítják el időben, az ételmaradék rászárad, s a gép nem tudja rendesen elmosni az edényt, így a gyereknek kell utólag, kézzel elmosogatnia azt)
- Hagyja, hogy a gyermeke(i) saját döntést hozzanak a feladattal kapcsolatban. „Rendbe kell rakni a konyhát és össze kell rámolni a nappaliban, mielőtt leülünk kártyázni/filmet nézni stb. Melyiket választjátok?” Ezáltal a gyerekek maguk között oszthatják be, hogy ki mit fog csinálni.
- A legfontosabb: mindig kérjen, ne pedig utasítson. Ön is szívesebben csinál valamit, ha kedvesen megkérik rá.
(Gy. R.)