A tiniknél a legmagasabb a kockázat arra, hogy balesetet szenvednek vagy okoznak és meghalnak autóbalesetben. A tinik gyakran hajlamosak alábecsülni a veszélyt tartogató szituációkat, és még az időseknél is gyengébben ismerik fel az ilyen helyzeteket.
Barátságtalan időjárás
Az időjárási viszonyok, mint az eső, hó vagy a köd komoly veszélyt jelentenek a tapasztalatlan sofőrökre. A tinik néha nem érzik úgy, hogy növelniük kéne a követési távolságot vagy lassítaniuk kéne, amikor szeszélyes az idő.
Éjszakai vezetés
Az éjjel való vezetés komoly kihívás ellé állítja a tapasztalatlan sofőröket. A gyenge látási viszonyok, a fáradtság mind hozzájárulnak a balesetek kockázatának növeléséhez. Megközelítőleg a tiniket is érintő halálos balesetek 40%-a este 6 és 9 között megy végbe.
Tini utasokkal való vezetés
Más tinikkel való vezetés komoly figyelemelterelés lehet. Alkalmanként úgy érzik, gyorsabban kéne vezetniük, vagy villogni akarnak a barátaik előtt. Éppen ezért számos ország foglalta törvénybe, hogy a friss jogosítvánnyal rendelkezők nem szállíthatnak tiniket.
Zavaró tényezők
A mobil, a rádió, illetve az étel gyakran elvonják a tini figyelmét a vezetésről. Az ezt megelőző kampányok és reklámok ellenére az amerikai tinik 41%-a saját bevallása szerint is használja a telefonját vezetés közben. Az sms írás nem az egyetlen figyelemelvonására alkalmas dolog, mely kockázatot jelent. A telefonálás vagy csak a telefonért való nyújtozkodás is végzetes következményekhez vezethet.
A biztonsági öv használatának hiánya
Ha arról van szó, hogy kik azok, akik legtöbbször nem kapcsolják be az öveiket: a fiatalok. 2008-ban a 16-24 évesek közül csak 80% mondta, hogy bekapcsolt övvel utazik. 2009-ben a 16-20 évesek által elszenvedett halálos balesetek során 56% nem használt övet.
Gyorshajtás
A túl gyorsan való vezetés komoly probléma, különösen a kamasz fiúk körében. A 17-20 éves fiúk közül, akik halálos balesetet szenvedtek, 39% gyorsan hajtott. A tinik néha egyszerűen csak élvezik, hogy kockázatot vállalnak és nem látják maguk előtt cselekedeteik potenciális következményeit.
Követési távolság
Hihetetlenül magas számú balesetet eredményez az, hogy a tinik nem hagynak elegendő követési távolságot. Néha nem fogják fel, hogy le kell lassítaniuk és nagyobb távolságot kéne hagyniuk maguk és az előttük lévő autó között.
Figyelem, összpontosítás
A tapasztalatlan vezetők gyakran esnek abba hibába, hogy csak és kizárólag a jármű orra elé néznek. Ha nem pásztázzák a távolabb lévő pontokat, figyelmen kívül hagyhatják a veszélyforrásokat, mint például a gyalogosokat, állatokat vagy jelzőlámpákat.
Tudatmódosító szerek fogyasztása
Annak ellenére, hogy rengeteg nyilvános kezdeményezés van folyamatban, amely próbálja megakadályozni a tinik drog és alkohol fogyasztását alapból és vezetés közben, sokukat egyáltalán nem hatja meg a dolog. Ötből egy balesetben érintett tini valamilyen tudatmódosító szer befolyása alatt állt. 2010-ben egy felmérés kimutatta, hogy minden tizedik tini ittasan vezet. Rengetegen alábecsülik a rizikóját a vezetés alatti drog vagy orvosi receptre felírt erőteljesebb készítmények használatának.
Vezetés fáradtan
Rengeteg tini alváshiányban szenved, szóval ki vannak téve a kockázatnak, hogy elalszanak a volán mögött. Azok a tinik, akik kevesebb mint 8 órát alszanak átlagosan, nagyobb eséllyel alszanak el vezetés közben.
Alapvető tapasztalatlanság
A jogsi megszerzését követő egy év a legkockázatosabb. Az egyetlen módja annak, hogy fejleszhessük a vezetési képességeinket, az, hogy több időt töltünk a kormány mögött. Nagyon fontos, hogy a szülők felügyeljék, hogyan vezet gyermekük, ezáltal tanulási lehetőséget is biztosítva nekik.
(KamaszPanasz – Gy.P.)