koccanás
#Jogosítvány

Koccanás - Tudnivalók az autós kárügyintézéshez

2023.05.25.
2 perces olvasási idő

A legtöbb sofőr tisztában van vele, hogy baleset esetén értesíteni szükséges a mentőket és a rendőrséget. Az elsősegélynyújtási alapismeretekkel is képben vagy. Ugye? De mi a helyzet, ha történik egy kis koccanás? Mi a teendő? Mikor kell rendőrt hívni? Hogyan intézik a károkat? Figyelem, fontos téma következik.

Sajnos a kisebb balesetek nem ritkák – elég hozzá egy sávváltás, egy rosszul időzített fékezés, de egy parkoló autóban is kár keletkezhet. Akár mozgásban van autónk, akár nem, mindig elővigyázatosnak kell lenni, vállalni kell a felelősséget. Ráadásul az is előfordulhat, hogy a mi autónkban tettek kárt.

Amennyiben vezetsz és koccanás történik, minden esetben vállalnod kell a felelősséget. Ne hajts tovább (még akkor sem, ha az okozott anyagi kár enyhe). Ha parkoló autót húzol meg, maradj a helyszínen egy kis ideig, hátha visszaér a másik autó tulajdonosa. Amennyiben már menned kell, készíts képet a járművekről, kérd el az esetleges szemtanúk elérhetőségeit és hagyd meg a tulajdonos részére a te elérhetőségeidet is, hogy felvehesse veled a kapcsolatot.

Hogyan zajlik a koccanás kárrendezése?

Először is győződj meg róla, hogy a koccanás során senki sem sérült meg. Ha ezen túl vagy, akkor töltsétek ki a baleseti bejelentő lapot, amiből mindig legyen nálad egy-két példány (akár előre kitöltve a saját adataiddal) az autóban. A nyomtatványt letöltheted a biztosítód honlapjáról. Amennyiben nem szeretnél a papírral bajlódni, elérhető az e-kárbejelentő applikáció is, amely segít gyorsan, egyszerűen és elektronikusan intézni a kár bejelentését. Ezután készítsetek fotókat (a legjobb, ha itt is vannak szemtanúk). Ebben az esetben el lehet tekinteni attól, hogy rendőrt hívjunk.

Abban az esetben, ha személyi sérülés történt, a másik gépjármű külföldi, vagy vita lép fel a felek között, azonnal értesíteni kell a rendőrséget, szükség esetén pedig a mentőket is.

A károkozónak 5, a károsultnak pedig 30 napja van bejelenteni a kárt a károkozó biztosítójánál.

Mindig be kell vonni biztosítót?

Bár csábító lehet a gondolat, hogy egy enyhe kár esetén a felek egymás között rendezzék a piszkos anyagiakat, mégsem jó megoldás. Egy jelentéktelennek tűnő kár is okozhat komolyabb problémákat az autóban (pl. rejtett károsodás), így hiába állapodnak meg a felek, a károsult később számon kérhet egy nagyobb összeget, ráadásul eljárást is indítványozhat.

Plusz nagy rizikó a szóbeli megállapodás is, mivel ebben az esetben nehéz bizonyítani a kárrendezés létrejöttét, így szintén eljárás következhet belőle.

A lényeg tehát, hogy bármennyire is aprónak tűnik a kár mértéke egy koccanás esetén, mindig érdemes bejelenteni a biztosítónak, akik elkezdik a szabályoknak megfelelő ügyintézést.

Megmaradhat a bónusz fokozatunk?

Amennyiben mi okoztuk a kárt, pótdíjat kell fizetnünk, amellyel arányosan nő a kötelező biztosításunk díja. Tudjuk, ez valóban bosszantó, főleg, ha valóban nagyon enyhe kárt okoztunk. De erre is van megoldás: amennyiben visszafizetjük a biztosítónak a kártérítés összegét, bónusz besorolásunk is változatlan marad. Erre a biztosítótól kapott írásbeli értesítés után 45 napunk van.

Mi a helyzet, ha van CASCO biztosításunk?

Meglévő CASCO esetén két lehetőségünk van:

  • Jelentjük biztosítónknál a kárt – a kárszakértő javaslatot tesz a kifizetésre.
  • A javítást végző szerviznél jelentjük a kárt - ebben az esetben a szerviz teljes körű ügyintézést folytat.

Az első lehetőség előnye, hogy több szerviztől is kérhetsz ajánlatot, kiválaszthatod a legmegfelelőbbet, viszont több ügyintézésre lesz szükség.

A második előnye, hogy ugyan az ügyintézéssel nem kell bajlódnod, azonban nem biztos, hogy a legkedvezőbb áron javítják meg az autót.

Ne feledd, mindig óvatosan közlekedj, ha vezetsz, hiszen egy apró hiba is komoly teherré válhat.

(KamaszPanasz, Forrás: Netrisk, biztositasszakerto.com)