A legtöbb sofőr tisztában van vele, hogy baleset esetén értesíteni szükséges a mentőket és a rendőrséget. Az elsősegélynyújtási alapismeretekkel is képben vagy. Ugye? De mi a helyzet, ha történik egy kis koccanás? Mi a teendő? Mikor kell rendőrt hívni? Hogyan intézik a károkat? Figyelem, fontos téma következik.
Sajnos a kisebb balesetek nem ritkák – elég hozzá egy sávváltás, egy rosszul időzített fékezés, de egy parkoló autóban is kár keletkezhet. Akár mozgásban van autónk, akár nem, mindig elővigyázatosnak kell lenni, vállalni kell a felelősséget. Ráadásul az is előfordulhat, hogy a mi autónkban tettek kárt.
Amennyiben vezetsz és koccanás történik, minden esetben vállalnod kell a felelősséget. Ne hajts tovább (még akkor sem, ha az okozott anyagi kár enyhe). Ha parkoló autót húzol meg, maradj a helyszínen egy kis ideig, hátha visszaér a másik autó tulajdonosa. Amennyiben már menned kell, készíts képet a járművekről, kérd el az esetleges szemtanúk elérhetőségeit és hagyd meg a tulajdonos részére a te elérhetőségeidet is, hogy felvehesse veled a kapcsolatot.
Hogyan zajlik a koccanás kárrendezése?
Először is győződj meg róla, hogy a koccanás során senki sem sérült meg. Ha ezen túl vagy, akkor töltsétek ki a baleseti bejelentő lapot, amiből mindig legyen nálad egy-két példány (akár előre kitöltve a saját adataiddal) az autóban. A nyomtatványt letöltheted a biztosítód honlapjáról. Amennyiben nem szeretnél a papírral bajlódni, elérhető az e-kárbejelentő applikáció is, amely segít gyorsan, egyszerűen és elektronikusan intézni a kár bejelentését. Ezután készítsetek fotókat (a legjobb, ha itt is vannak szemtanúk). Ebben az esetben el lehet tekinteni attól, hogy rendőrt hívjunk.
Abban az esetben, ha személyi sérülés történt, a másik gépjármű külföldi, vagy vita lép fel a felek között, azonnal értesíteni kell a rendőrséget, szükség esetén pedig a mentőket is.
A károkozónak 5, a károsultnak pedig 30 napja van bejelenteni a kárt a károkozó biztosítójánál.
Mindig be kell vonni biztosítót?
Bár csábító lehet a gondolat, hogy egy enyhe kár esetén a felek egymás között rendezzék a piszkos anyagiakat, mégsem jó megoldás. Egy jelentéktelennek tűnő kár is okozhat komolyabb problémákat az autóban (pl. rejtett károsodás), így hiába állapodnak meg a felek, a károsult később számon kérhet egy nagyobb összeget, ráadásul eljárást is indítványozhat.
Plusz nagy rizikó a szóbeli megállapodás is, mivel ebben az esetben nehéz bizonyítani a kárrendezés létrejöttét, így szintén eljárás következhet belőle.
A lényeg tehát, hogy bármennyire is aprónak tűnik a kár mértéke egy koccanás esetén, mindig érdemes bejelenteni a biztosítónak, akik elkezdik a szabályoknak megfelelő ügyintézést.
Megmaradhat a bónusz fokozatunk?
Amennyiben mi okoztuk a kárt, pótdíjat kell fizetnünk, amellyel arányosan nő a kötelező biztosításunk díja. Tudjuk, ez valóban bosszantó, főleg, ha valóban nagyon enyhe kárt okoztunk. De erre is van megoldás: amennyiben visszafizetjük a biztosítónak a kártérítés összegét, bónusz besorolásunk is változatlan marad. Erre a biztosítótól kapott írásbeli értesítés után 45 napunk van.
Mi a helyzet, ha van CASCO biztosításunk?
Meglévő CASCO esetén két lehetőségünk van:
- Jelentjük biztosítónknál a kárt – a kárszakértő javaslatot tesz a kifizetésre.
- A javítást végző szerviznél jelentjük a kárt - ebben az esetben a szerviz teljes körű ügyintézést folytat.
Az első lehetőség előnye, hogy több szerviztől is kérhetsz ajánlatot, kiválaszthatod a legmegfelelőbbet, viszont több ügyintézésre lesz szükség.
A második előnye, hogy ugyan az ügyintézéssel nem kell bajlódnod, azonban nem biztos, hogy a legkedvezőbb áron javítják meg az autót.
Ne feledd, mindig óvatosan közlekedj, ha vezetsz, hiszen egy apró hiba is komoly teherré válhat.
(KamaszPanasz, Forrás: Netrisk, biztositasszakerto.com)