Gyakorlatilag se szeri, se száma a piacon kapható számítógépes játékoknak, amik jó részében lőni kell, de legalábbis harcolni, pisztolyt felhúzni, célozni, és elsütni. De jó, ha tudjuk, hogy még ha elveink szerint soha nem is fognánk pisztolyt egy másik emberre, ha sokat ülünk a számítógép előtt zombikra vagy akármi másra vadászva, az éles fegyver is könnyebben elsülhet a kezünkben - állítják szakemberek.
Az erőszakos, lövöldözős számítógépes játékok fejlesztik használóik célzóképességét és ezáltal arra ösztönözhetik őket, hogy valódi fegyver használata esetén is hasonló pontossággal célozzanak. Ezeket a súlyos szavakat Jodi L. Whitaker és Brad J. Bushamn vetette papírra, akik egy tanulmányban számoltak be arról, hogy milyen hatással is van a videójáték az életünkre.
A tanulmány szerzői 151 főiskolás viselkedését vizsgálták, akikkel először különféle erőszakos és erőszakmentes videojátékokat játszattak, majd 20 percnyi játék után arra kérték őket, hogy egy életnagyságú próbababára lőjenek ki 16 golyót.
A szakemberek azt figyelték meg, hogy azok, akik az erőszakos játékkal játszottak, 33 százalékkal gyakrabban találták el a próbababát, és 99 százalékkal többször céloztak sikeresen annak fejére. A játékokban is azért járt a legtöbb pont, ha pontosan céloztak ellenségeikre, és azok a fejlövés következtében életüket vesztették, ezért nem csoda, ha a játékosok később a valós környezetben is hasonlóra törekedtek.
A külföldi szakemberek szerint mindezekből az látszik, nagy a veszélye annak, hogy a számítógépes játékokon kiképződött gyerekek és kamaszok közül olyanok is kikerülnek, akik tapasztalataikat a való életben – akár halált okozó fegyverhasználattal – fogják kamatoztatni.
– Bár a tanulmány nem állítja, hogy aki lövöldözős játékkal játszik, az előbb-utóbb kioltja valakinek az életét, egyértelmű összefüggés mutatható ki viszont az agresszív viselkedés és az agresszív filmek nézése, játékok játszása között. A gyerekek és a kamaszok ugyanis sokkal könnyebben azonosulnak a képernyőn látottakkal. A tévé és a számítógép nyújtotta minta nagyon erős, vagyis amit ott látunk, azt jó eséllyel követni is fogjuk – mondta Küri Johanna, a Budai Egészségközpont gyermekpszichológusa, aki szerint elég csak önmagunkat megfigyelni, hogy rájöjjünk a hatásokra.
A játék, egy heves harc után a pulzus felgyorsul, az adrenalin-szint emelkedik, a játékos teljesen azonosul a látottakkal. Ezekben a játékokban gyorsnak, erősnek kell lenni, mindent és mindenkit el kell pusztítani, leggyakrabban egyedül. – Ha ez az érzés rögzül, mármint, hogy a kamasznak minden problémáját egyedül kell megoldania, magának kell úrrá lennie a gondokon, akkor ez az érzés könnyen állandósulhat a mindennapokban is – magyarázta a szakértő, aki azt javasolta, egy heves harc utáni futással, vagy bármilyen más testmozgással vezessük le a feszültséget, hogy az ne állandósuljon.
(Szerző: Kósa-Boda Veronika, újságíró)