Egy korábbi kutatás kimutatta, hogy a középiskolás korú lányok még a fiúknál is kevesebbet mozognak és ez károsan hathat az egészségükre. Figyelve az elektromos roller és kerékpár piacának rohamos bővülését, jogos a kérdés: vajon a kényelem oltárán feláldozzuk-e a napi (legalább) 5-8 ezer lépés megtételét, amelyet minden eddigi kutatás alapvetőnek tart az egészségünk megőrzéséhez?
2019-ben körülbelül 3,4 millió darab elektromos kerékpárt adtak el az Európai Unió országaiban, és ez a szám 2030-ra várhatóan 62 millióra nő.
A BMJ Open Sport & Exercise Medicine kutatása szerint a fenti kérdésre a válasz egyértelműen: igen. Az e-kerékpárok nem segítik a használóikat a legalább mérsékelt fizikai aktivitás kifejtésében, a hagyományos kerékpárokkal szemben.
Sovány vigasz, hogy az idősebb és/vagy a túlsúlyos emberek egy kis része - akik egyébként nem gondolnának arra, hogy biciklizzenek – kipróbálja majd ezt a közlekedési módszert, ám ettől még valószínúleg nem lesz egészségesebb.
A kutatók összehasonlították 1250 e-kerékpáros és 629 hagyományos kerékpáros adatait Németország minden részéből, részint a fizikai aktivitás, részint az őket ért balesetek szempontjából. Az előbbit, heti 150 perc közepes vagy 75 perc erőteljes fizikai aktivitás alapján különböztették meg.
Az önkénteseket arra kérték, hogy 4 héten keresztül minden kerékpározásnál rögzítsék a megtett időt, a megtett távolságot és a pulzusszámot egy okosóra segítségével. A balesetek arányát pedig 12 hónapon keresztül rögzítették.
Az e-biciklisek általában idősebbek és nagyobb súlyúak voltak
Több alapbetegséggel küzdöttek, és kevesebbet mozogtak, de több szabadidős fizikai tevékenységet végeztek mint a hagyományos kerékpárosok. Ők hetente csaknem 70 perccel kevesebb fizikai erőt fejtettek ki, mint a hagyományos kerékpárosok. A hagyományos kerékpárosok átlagosan hosszabb utat tettek meg hetente, mint az e-kerékpárosok mégpedig 6:4 arányban. A kerékpáron eltöltött idő is átlagosan közel 25 perccel volt hosszabb a hagyományos kerékpárosok körében, bár az e-kerékpárosok náluk átlagosan 6,5 perccel gyorsabban tették meg ugyanazokat a távolságokat.
A kerékpárosok átlagos pulzusa is magasabb volt, ami nagyobb megterhelésre utal: 119 ütés percenként, szemben az e-kerékpárosok 111-es átlagos pulzusával. A kutatók elismerték, hogy a pulzusszám értékelése nem volt olyan pontos, mintha EKG-val mérték volna.
Egy év alatt az önkéntesek körében 109 baleset és 157 “majdnem-baleset” történt. Az e-kerékpárosok viszont 63%-kal nagyobb valószínűséggel szenvednek közlekedési balesetet, mint a hagyományos kerékpárosok.
"Az e-biciklizés különösen azok számára érdekes, akik a legtöbbet profitálnak az egészséggel kapcsolatos fitneszből – nevezetesen az idősebb felhasználók, a túlsúlyos és elhízott egyének, vagy azok, akiknek egészségi korlátai vannak és egyébként csak kevesebbet tudnak mozogni" - írták a kutatók, akik szerint további felmérésekre van szükség annak tisztázására, hogy vajon az elektromos kerékpárok hozzájárulhatnak-e a forgalmi torlódások és a légszennyezés mérsékléséhez, és elősegíthetik-e az aktív életmódot.
(Szerző: Szegő Miklós, fordító: Lektorálta: Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta szakorvos, Forrás: Medicalxpress)