Régen lustasággal vagy butasággal vádolták az iskolában rosszul teljesítő diákokat. Időközben kiderült, hogy a lustaság mellett a kamaszok tanulási nehézségei is okolhatók a nem megfelelő teljesítményért.
A kudarcaiktól rettegő fiatalok a bennük lévő feszültség miatt nagyon sokszor antiszociális, agresszív módon viselkednek, elfordulnak a barátoktól, a családtól. A kamaszévek során számtalan nehézséggel kell megküzdeni, melyek fokozott kihívást jelentenek a még fejlődésben lévő psziché számára.
Valóban tanulási zavar áll a háttérben?
A nehézségek kezelésében mindig a felismerés áll első helyen, ezért fontos a problémára utaló jelek értékelése. Megfelelő vizsgálatokkal egyértelművé lehet tenni, valóban tanulási nehézségek okozzák-e a rossz jegyeket, s az így azonosított problémát célirányosan lehet majd kezelni.
Tanulási nehézségre utalhat, ha egy diák:
- Figyelme rövid ideig tartható fenn, képtelen néhány percnél tovább egy feldatra koncentrálni. Huzamosabb ideig egy helyben ülni, előadást hallgatni vagy házi feladatot írni gondot okoz számára.
- Memóriája szegényes, az információk elraktározása és előhívása problematikus számára.
- Az utasításokat nehezen tudja követni. Mivel a feladatmegoldásokban memóriája, figyelmi tartománya, és információ feldolgozó képessége is érintve van, a feladatok értelmezése, az utasítások betartása szintén problémás számára.
- Összekeveri a betűket, számokat vagy hangokat. A kavarodás miatt sokszor nem tudja feldolgozni a hallott információt.
- Olvasási- és íráskészsége alulfejlett, az írott szöveg megértése, az olvasott gondolatok összefoglalása, saját gondolatainak írásbeli kifejezése nehézségekbe ütközik.
- Szem-kéz koordinációja problematikus, fejletlen. Nehezen tud elvégezni bizonyos feladatokat, különösen a finommotoros tevékenységek okoznak számára komoly nehézségeket.
- Számára a dolgok elrendezése problémát okoz. Az információk összefüggésben való helyes értelmezése, különösen jellemző ez a matematikai feladatok vonatkozásában.
- Szétszórt, érzékszervi nehézségei adódnak. Ezekből kifolyólag bonyolult számára az információ kezelése, ésszerű felhasználása.
Egyéb figyelemfelhívó jelek
Léteznek még más, kamaszkorban megnyilvánuló tanulási nehézségre utaló jegyek is. Ha egy fiatal teljesítmény napról-napra ingadozik, viselkedése nem megfelelő, sokszor agresszióval reagál erőszakmentes helyzetekre is: meglehet, hogy problémái vannak a tanulásban. Erre utal még az alkalmazkodás zavara, ha valaki képtelen nyugton maradni, közösségben folyton rendetlenkedik. A figyelem és az emlékezés zavarára jellemző, ha összekeveri a betűket és hangokat, amiből írásban a szavak zagyva egyvelege alakulhat ki. A jobb és a bal irány megkülönböztetése szintén dilemmát jelenthet az illető számára.
Ha a fenti problémák valamelyike rendszeresen megfigyelhető egy kamasz viselkedésében, mindennapjaiban, még semmi sincs veszve: érdemes felkeresni a nevelési tanácsadót a helyzet helyes értékelése és kezelése érdekében.
(KamaszPanasz - O.K.T.)