Annak a gyereknek, aki arthritises, nehéz lehet a tanévkezdés, pláne, ha új iskolába megy. Ekkor új tanárok, új diákok és új környezet fogadja őt, és sajnos a csemeték kezdetben nem úgy viszonyulnak a társaikhoz, ahogy az helyes lenne, ha azok egy kicsit is mások, mint ők.
Az arthritisről azt gondolnánk, hogy tipikusan időskori vagy középkori betegség, nem jellemző a gyerekekre. Pedig ma Magyarországon kb. 20 ezer gyermek arthritises!
Támogatás otthonról
Ahhoz, hogy a gyerek szembe tudjon nézni az iskolai nehézségekkel, nagyon sok szeretetre, melegségre és támogatásra van szüksége a szüleitől, a testvérétől, a rokonaitól. Egyszóval otthonról. Ez azért fontos, mert éreznie kell, hogy otthon biztonságban van, és a szülei megvédik. Könnyebben tudja kezelni az iskolai akadályokat, ha érzi, hogy otthon szeretik és védelmezik őt.
A legjobb megoldás az, ha gyermeke tanárait és társait felkészíti gyermeke betegségére. Magyarázza el nekik, hogy mi is ez a betegség, mit érdemes róla tudni és, hogy ettől még a gyermeke ugyanolyan gyerek, mint a többiek. Az utóbbit különösen a gyerekekkel fontos beláttatni. A tájékoztatás azt a célt is szolgálja, hogy a gyerekek és a tanárok együttérzőbbek és segítőkészebbek lesznek.
Tájékoztassa a szülőket!
Az arthritises gyerek nehezebben tud lépést tartani a többi gyerekkel. Lehet, hogy gyógyszereket kell szednie az iskolában is. Az arthritises gyermek fáradékonyabb. A gyerekek egy része látja a beteg gyereken, hogy segítségre és megértésre van szüksége, de vannak olyanok, akik a piszkálódás tárgyává teszik. A gyerekek néha kegyetlenek tudnak lenni.
Bölcs dolog, ha találkozik a többi gyerek szüleivel és beszél velük erről. Erre a legjobb alkalom a szülői értekezlet. Mondja el a szülőknek a betegség lényegét, és kérje meg őket arra, hogy gyermekeiknek ugyanezt mondják el, és értessék meg velük, hogy nem szabad ezért a beteg gyereket bántani.
Hatása a tanulmányokra
Előfordulhat az, hogy gyermeke betegsége miatt lemarad a tanulásban. Folyamatos kapcsolatban legyen gyermeke tanáraival és beszéljék meg, hogy gyermeke lemaradt-e, és ha igen, akkor miben, és hogy hogyan lehetne őt felzárkóztatni.
Keressen gyermekének egy olyan segítőkész osztálytársat, aki viszi gyermeke könyveit, ha neki éppen rossz napja van, illetve elviszi neki a leckét, amikor ő hiányzik az iskolából.
Használjon ki minden lehetőséget!
Nem csak a szülői értekezleten, de minden olyan iskolai eseményt, ahol alkalma nyílhat beszélni a gyerekekkel, a szüleikkel és a tanárokkal, legyen jelen. Versenyek, sportesemények, környezetvédelmi programok, ünnepségek, évnyitók, évzárók stb.
A lényeg a kommunikáció, a megértetés. Ha Ön elmagyarázza a betegséget gyermeke tanárainak, osztálytársainak és azok szüleinek, akik ezáltal megértik és elfogadják a helyzetet, a gyermeke nem fogja egyedül éreznie magát a betegségével. Ha minden jól alakul, úgy fogja érezni magát, hogy van egy jó kis csapat körülötte, akik készen állnak arra, hogy segítsen, és mindig ott vannak, hogy támogassák őt, ha kell.
(M. T.)