szerencsejáték
#Szülőknek

Miért válik egyre több tini online játékfüggővé?

2015.02.04.
3 perces olvasási idő

Online játékok. Ezek a szavak gyakran már önmagukban is elegek ahhoz, hogy a szülőket riadalommal töltsék el. Napjainkban az online játékok egyre népszerűbbek, és az online játékfüggőség ugyanúgy érinti a fiatalabb, tinédzser korúakat, mint a 30-as korosztályt.

Annak ellenére, hogy mértékletesen alkalmazva az online játékok nagyszerű szórakozást biztosítanak, sok negatív mellékhatást is okozhatnak - közösségi problémákat, emelkedett szintű dühöt és feszültséget, illetve tönkretehetik a családdal és barátokkal való kapcsolatokat.

Az alábbi listában a leggyakoribb okokat soroljuk fel, ami miatt a tinédzserek online játékfüggővé válhatnak.

1. A játékok egyre olcsóbbak

A játékok évről évre olcsóbbak lesznek. A legtöbb esetben a játékosok a legújabb játékok példányaihoz 12 000 - 15 000 Ft-ért hozzájuthatnak. Egy olyan kamasz akinek esetleg van egy részmunkaidős állása, vagy gondosan félreteszi a zsebpénzét, egyszerűen megengedheti magának, hogy a megspórolt pénzén megvegye az új játékok valamelyikét.

2. Jutalmazás, játékos pontok, szintlépés

A játékosok órákat töltenek azzal, hogy egy szinttel előrébb jussanak, vagy megszerezzenek valamilyen extra tartalmat vagy jutalmat - például egy új kiegészítőt vagy fegyvert a karakterük számára. Az egyenlet egyszerű: minél több időt tölt valaki egy adott játékkal, annál "mélyebbre" jut a játékban. Ez a szimpla trükk rengeteg embert tesz függővé. Gondoljunk csak egyes iPhone tulajdonosokra, és hogy mennyire nehezen rakják le a telefonjukat, amikor "már nagyon közel vannak" ahhoz, hogy befejezzék az Angry Bird egyik szintjét.

3. Biztonság és elfogadás

A digitális világ egy tökéletes menekülőhelyet biztosít az olyan tinik számára, akik nehezebben illeszkednek be az iskolában. Az egyik legnagyobb előnye a játékoknak az, hogy olyanokkal tölti a játékos a szabad idejét, akik szintén osztoznak az adott játék imádatában. Ez a kapocs pedig azonnal egy online közösséghez való tartozás és elfogadás érzetét kelti a játékosban. Online a zaklatás és heccelés sokkal különbözőbben és ritkábban zajlik, mint az iskolákban. Online mindenki ugyanazt csinálja, és gyakran a játékosok "klánokhoz" vagy csoportokba csatlakoznak.

4. A barátok is csinálják

Az online közösségek nem csak azokat a játék-imádókat tartalmazzák, akik a világ különböző pontjairól rajonganak ugyanazért a játékért, mint az Ön tinédzsere - gyermeke legtöbb ismerőse valószínűleg az iskolai, és egyéb körökből származó barátokból áll, akik a saját konzolukról csatlakoznak a rendszeres online játék-fesztiválokhoz. Sokaknak akkor kezdődik a szórakozás, amikor vége az iskolának, mindenki otthon van, bekapcsolt konzollal, online, és épp egymás ellen harcolnak a világhálón.

5. Egyszerűbb szocializálódni

Bár lehet, hogy meglepően hangzik, ám igaz. Az egyik legnépszerűbb kiegészítő, ami a konzolokhoz tartozik a headset - ami segítségével a játékosok egymással kommunikálhatnak, ha mindketten online vannak. Valószínűleg Önnek is ismerős az a kép, amikor tinije a headset-tel a fején ül és a barátaival vagy "ellenségeivel" beszélget, miközben egymás ellen játszanak. És ezek a beszélgetések nem mindig csak a játékról szólnak, hanem általános beszélgetésekre is lehetőséget nyújtanak.

6. Dominancia

Mindannyian szeretünk jónak lenni valamiben. Egy tini számára, aki mondjuk nem a legnagyobb sztár a focipályán, hatalmas eredmény az országban másodiknak lenni pl. a Starcraft-ban. A digitális ellenfelek legyőzése komoly sikerélményt jelenthet, ráadásul ha a tini állandóan játszik, akkor egy idő után nem lesz nehéz nyernie. Ahhoz, hogy az online világban valaki megőrizze a rangját, komolyan kell dolgozni, és mindezt sok órányi játékkal lehet elérni.

7. LAN bulik

"Ah, esik az eső. Van kedved elmenni teremfocizni?" "Áh, inkább csak menjünk át hozzátok és játszunk egy kicsit!" Az előbbi beszélgetések nem ritkák. A cél mindössze az, hogy egy csapat barát összegyűljön, mindenki áthozz a saját kontrollerjét és együtt játszanak online játékokat - akár késő estig.

Szülinapi partik változhatnak át ilyen maratonokká. A születésnapi bulik manapság sokkal inkább a digitális kor lenyomatait viselik - és senki sem szeretne úgy elmenni egy LAN partira, hogy béna a játékban. Emiatt pedig a kamaszok úgy érzik, hogy érdemes órákat tölteni a játékkal, hiszen így versenyképes és akár még esélyes nyertes is lehet. És ki nem szeretne néha felvágni a barátai előtt?

8. Menekülés

Ez az egyik legrégibb indok - az online világ egyszerűen egy második élet lehetőségét teremti meg. A kamasz lehet, hogy nem túl magabiztos a való életben való megjelenésével kapcsolatban, ám a játékok világában ő lehet a legkeményebb harcos, akitől az online ellenfelek félnek. Kamasz gyermeke lehet, hogy kínlódik a lányokkal történő szemtől-szembe való beszélgetéssel, ám online ez a fizikai határ eltűnik. Online minden könnyebb.

Az Internet lehetőséget kínál a tiniknek arra, hogy úgy tüntessék fel magukat, ahogyan csak szeretnék. Ezért van, hogy sok ember online osztja meg a komolyabb véleményét, annak ellenére, hogy mindezt nem tenné meg valaki más előtt, a való világban.

(Gy.A., understandingteenagers.com)