Azok számára, akik rendszeresen utaznak külföldre, a repülés gyakran elkerülhetetlen. De tudtad, hogy a széndioxid-lábnyom jelentős részét alkotja a repülés? Azonban vannak-e módok ezen kibocsátások csökkentésére?
Minden, amit teszünk, az elfogyasztott ételektől, a megvásárolt termékektől az utazásig, üvegházhatású gázokat bocsát ki a légkörbe, és így hatással van a bolygó éghajlatára. De egyes tevékenységeknek sokkal nagyobb hatása van, mint másoknak.
A globális CO2-kibocsátás körülbelül 2,4%-át a repülés adja. A repülőgépek által előállított egyéb gázokkal és vízgőzökkel együtt az ipar felelős a globális felmelegedés körülbelül 5%-ért.
Első pillantásra ez nem tűnhet túl nagy hozzájárulásnak. Kivéve, hogy a világnak csak nagyon kis százaléka repül gyakran. Még az olyan gazdagabb országokban is, mint az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok, az emberek körülbelül fele repül egy évben, és csupán 12-15% gyakori repülő.
Egy Londonból San Franciscóba személyenként körülbelül 5,5 tonna CO2-egyenértéket bocsát ki - ez több mint kétszerese annak a kibocsátásnak, amelyet egy családi autó hoz létre egy év alatt, és a Nagy-Britanniában élők átlagos szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül a fele. Még egy Londonból Berlinbe tartó visszaút is körülbelül 0,6 tonna CO2e-kibocsátást eredményez - ez az újrahasznosítás egy évéből megtakarított kibocsátás háromszorosa.
A repülőgépek kibocsátása pedig gyorsan növekszik
32%-kal nőtt 2013 és 2018 között. Míg az üzemanyag-hatékonyság javítása fokozatosan csökkenti az egy utasra jutó kibocsátást, ez nem tartja lépést az összes utas számának gyors növekedésével, amely az előrejelzések szerint megduplázódik. a következő 20 évben.
Mit tehetsz?
Ne utazz mindenhová repülővel, ha nem szeretnéd tovább növelni az ökológiai lábnyomodat. Inkább tervezd hosszabbra az utazást, menjetek autóval vagy vonattal, és pihenjetek meg útközben. Így ráadásul sokkal több lesz a látnivaló is az út során.
(BBC)